Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 304 (Alm. del)I brev af 26. maj 2009 har udvalget efter ønske fra Pernille Frahm (SF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 304:”Finder ministeren, at § 1 stk.1, i bekendtgørelsen nr. 378 af 28/4-06 omspecialundervisning for voksne er i overensstemmelse med intentionernebag lov om specialundervisning for voksne?Hvilke konkrete paragraffer og bemærkninger til loven finder ministerengiver belæg for bekendtgørelsens § 1 stk. 1?Mener ministeren, at ordene "ikke kan modtage relevante tilbud medsamme formål efter anden lovgivning" betyder, at kommunen kan give ettilbud om permanent personbåren støtte i stedet for etundervisningstilbud, der gør borgeren mere selvhjulpen, hvis borgerenselv foretrækker at blive så selvhjulpen som muligt?”Svar:Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om specialundervisning forvoksne, at ”Specialundervisning for voksne er tilbud, der er målrettetpersoner, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse harbehov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpeeller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen, og som ikke kanmodtage relevante tilbud med samme formål efter anden lovgivning.Tilbuddet gives ikke til personer, der er indlagt på sygehuse.”.Bestemmelsen har hjemmel i § 1, stk. 6, i lov om specialundervisning forvoksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 658 af 3. juli 2000 som senest ændretved § 2 i lov nr. 592 af 24. juni 2005. Det fremgår af bemærkningerne tilbestemmelsen, at ”Det forudsættes, at der sker en kortlægning af de op-gaver, som i dag varetages i henhold til lov om specialundervisning for
15-06-2009
2voksne. Kortlægningen skal afdække, om nogle af de nuværende opgavermere hensigtsmæssigt kan overflyttes til andre områder. Dette vil fxkunne medføre, at opgaver med karakter af behandling eller genoptræ-ning fremover skal varetages af kommunerne som led i kommunernesansvar for genoptræningstilbud. I forbindelse med forhandlingerne omde økonomiske konsekvenser af lovforslaget er det forudsat, at opgavermed karakter af behandling eller genoptræning varetages af regionerneunder indlæggelse på hospitaler. Den nærmere afgrænsning af specialun-dervisningsopgaverne vil blive fastsat ved bekendtgørelse.”Kortlægningen viste, at tilbud af samme eller beslægtet karakter blevgivet i henhold til forskellige lovgivninger. Med bekendtgørelsens formu-lering understreges det, at tilbud kun gives efter lov om specialundervis-ning for voksne, hvis borgeren ikke kan modtage samme eller tilsvarendeservice med samme formål efter anden lovgivning. Jeg finder derfor, atbekendtgørelsens § 1, stk. 1, er i overensstemmelse med intentionernebag loven.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der foretages en afdækning af borge-rens færdigheder, behov og forudsætninger med henblik på en afklaringaf, om et tilbud om specialundervisning, et tilbud med karakter af fx be-handling eller genoptræning efter anden lovgivning eller eventuelt enkombination heraf vil kunne afhjælpe eller begrænse virkningerne af bor-gerens funktionsnedsættelse.Målsætningen for støtten er afgørende for, hvilket tilbud der skal tilby-des. Er formålet, at borgeren skal lære nogle metoder, beherske nyehandlemåder eller opnå bestemte færdigheder, der medfører et bedrefunktionsniveau, vil et tilbud fra kommunalbestyrelsen om kompense-rende specialundervisning være relevant. Hvis formålet derimod er atvedligeholde et funktionsniveau eller at træne bestemte færdigheder ogfunktioner, vil tilbud herom kunne gives efter bestemmelser i servicelo-ven eller sundhedslovgivningen.Med venlig hilsen
Bertel Haarder