Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 29 (Alm. del):                                                                            18-11-2008

I brev af 6. november 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

Spørgsmål 29:

"Hvis sektorerne ikke skal sammenlignes på tværs af skoleformer, hvad er så ministerens hensigt med at inddrage alle fire skoleformer i analyserne og foretage sammenligninger med de mest effektive erhvervsskoler?"

 

Svar:

Når analysen omfatter alle fire skoleformer, er hensigten at afdække effektiviseringsmulighederne som følge af etablering af administrative fællesskaber på alle fire områder. Der er således tale om et eftersyn af den administrative opgavevaretagelse på det samlede ungdomsuddannelsesområde.

 

Sammenligningen sker i en vis grad på tværs af institutionsområder, idet alle institutioner sammenlignes med et benchmark, som udgøres af den gennemsnitlige effektivitet på erhvervsskolerne.

 

Baggrunden for at anvende dette benchmark er, at der dermed tages udgangspunkt i et effektivitetsniveau, som faktisk er realiseret i uddannelsessektoren, frem for at anvende et teoretisk benchmark, et benchmark fra den private sektor eller fra andre dele af den offentlige sektor, hvor sammenligneligheden er mindre.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder