Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 28 (Alm. del):                                                                            18-11-2008

I brev af 6. november har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 28:

" I Deloitterapport side 93, kommissorium 2 hedder det i punkt 2: ”Kortlægningen skal blandt andet gøre det muligt at fordele institutionernes administrationsudgifter pr. årselev på de forskellige typer af uddannelser, som de udbyder (hhx, htx, erhvervsuddannelser mv.). Data skal være sammenlignelige med de data, der er indsamlet i forbindelse med analysen af de almene gymnasier, så det er muligt at sammenligne ressourceforbruget på hhx/htx og stx.” Deloitte har ikke i rapporterne/analyserne skelnet mellem på den ene side de 30 pct. af erhvervsskolernes aktivitet, der er gymnasial, og de 70 pct., der ikke er det. Deloitte ekstrapolerer fra de 30 pct., hvad der synes ganske vanskeligt, når der er så store forskelle på kompleksiteten i de forskellige uddannelser. Kompleksiteten i de 70 pct. af erhvervsskolerne, der ikke har gymnasiale uddannelser er meget forskellig fra den ringe kompleksitet i gymnasiale uddannelser.

 

Mener ministeren på denne baggrund, at det vil være rimeligt at differentiere de fremtidige takster for de tre typer erhvervsskoler og efterfølgende gennemføre reduktioner i kombinationsskolernes takster – reduktioner, der er 3 gange så høje som de tekniske skolers og handelsskolernes og mere end dobbelt så store som gymnasiernes?"

 

Svar:

Jeg vil først og fremmest minde om, at erhvervsskolerne i Deloittes analyse alene er sammenlignet med det gennemsnitlige effektivitetsniveau, som er konstateret blandt erhvervsskolerne. Det er således alene forskelle i kompleksitet mellem erhvervsskolerne – og ikke mellem erhvervsskolerne og gymnasierne – som kan være et usikkerhedselement i Deloittes analyse.

 

Usikkerheden er håndteret ved, at der netop er anvendt et benchmark, der svarer til en gennemsnitlig og ikke til en specielt høj effektivitet. Man kunne i stedet have valgt at tage udgangspunkt i en sammenligning med de 10 eller 25 procent af erhvervsskolerne, som er mest effektive, hvilket havde betydet, at man alt andet lige var kommet frem til langt større potentialer.

 

På baggrund af Deloittes analyse er der således taget et forsigtigt udgangspunkt for beregning af potentialet.

 

Taxametersystemet hviler på et grundlæggende princip om, at taksterne er knyttet til uddannelser og ikke til institutioner. Der udbetales således samme takst til samme uddannelse, uanset hvor uddannelsen finder sted, og det vil jeg ikke ændre på.

 

Jeg er sikker på, at det synspunkt deles af erhvervsskolernes foreninger, der også indgår konstruktivt i dialog med Undervisningsministeriet om, hvordan effektiviseringspotentialet konkret udmøntes på erhvervsskoleområdet inden for rammerne af taxametersystemet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder