Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
693272_0001.png
693272_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål nr. 275 (Alm. del.):I brev af 20. april 2009 har Udvalget efter ønske fra Martin Henriksen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 275:"Vil ministeren redegøre for de nye og strammere adgangskrav til folke-skolelæreruddannelsen, som blev vedtaget i forbindelse med den nyelæreruddannelse, og vil ministeren i forbindelse med redegørelsen give sitbesyv med i forhold til adgangskravenes medvirken til at højne lærerfa-gets anseelse hos unge studiesøgende?"Svar:I forbindelse med vedtagelsen af den nye læreruddannelse i 2006 var enbred kreds i Folketinget enige om at styrke det faglige niveau i uddannel-sen bl.a. gennem indførelse af adgangskrav til linjefagene. Adgangskrave-ne er fastsat efter forhandling med de relevante rektorforsamlinger.Adgangskravene indebærer, at det som udgangspunkt er en betingelse forat blive optaget på et linjefag, at den studerende ved prøve, som afslut-tende standpunktskarakter eller årskarakter mindst har opnået karakteren7 på B-niveau eller 2 på A-niveau i et relevant gymnasialt fag. Hovedpar-ten af læreruddannelsens fag har flere relevante og dermed adgangsgi-vende gymnasiale fag. Adgang til linjefaget dansk (aldersspecialiseret)forudsætter, at den studerende mindst har opnået karakteren 7 i dansk pågymnasialt A-niveau.Uddannelsesinstitutionen kan give studerende, der ikke opfylder de for-melle adgangskrav til et linjefag, adgang til faget, hvis institutionen efteren realkompetencevurdering skønner, at den studerende har de nødven-dige faglige kvalifikationer for at følge niveauet i undervisningen.Studerende, der ikke har de fornødne faglige kvalifikationer til at følgeniveauet i et ønsket linjefag, har i meget vid udstrækning mulighed for
27. maj 2009
2både før og efter optagelse på læreruddannelsen at opnå de tilstrækkeligefaglige kvalifikationer gennem gymnasiale suppleringskurser.På baggrund af henvendelser fra de faglige foreninger i læreruddannelsenog på opfordring fra følgegruppen for læreruddannelsen igangsatte føl-gegruppen i sommeren 2008 en undersøgelse af adgangskravene til linje-fagene med henblik på dels at belyse adgangskravene til de praktisk-musiske fag dels undersøge adgangskravene for studerende med HHXog HTX i forhold til STX og HF. Undersøgelsen resulterede i, at kravenetil adgangsgivende gymnasiale fag og niveauer lempes for fire linjefagmed virkning fra sommeren 2009 med henblik på at sikre en bedre til-pasning af adgangskravene til de gymnasiale uddannelser.Solide indgangsforudsætninger er en nødvendighed for et højt fagligtniveau i læreruddannelsen, der igen er en helt afgørende forudsætningfor, at undervisningen i folkeskolen til stadighed er af højeste kvalitet.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder