Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
683334_0001.png
683334_0002.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 272 (Alm. del):I brev af 30. april 2009 har udvalget efter ønske fra Kim Mortensen (S)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 272:”Hvad er ministerens holdning til, at disse skoler i undervisningen serbort fra videnskabelig teori og over for eleverne i undervisningen i bl.a.biologi sidestiller videnskab med tro og overbevisning?”Svar:Friskoleloven giver vide rammer for, at den enkelte skole kan tilrettelæg-ge og gennemføre undervisningen, så den stemmer overens med skolensoverbevisning.Samtidig er det en fri skoles ansvar at give en undervisning, der står målmed, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Det betyder bl.a., atfolkeskolens obligatoriske fag og emner skal kunne genfindes i skolensundervisning uanset skolens grundlag og overbevisning.En fri grundskole skal have del- og slutmål samt undervisningsplaner forfolkeskolens fagområder og obligatoriske emner. Kravet omfatter ogsåundervisningen i det naturvidenskabelige fagområde, herunder undervis-ningen i faget biologi. Denne undervisning skal bygge på den almindeligenaturvidenskabelige forståelse af teorierne.En skole vil ikke kunne undlade at opfylde forpligtelsen til at underviseom f.eks. udviklingslæren og den humane biologi med den begrundelse,at det vil være i strid med skolens egen religiøse overbevisning.Det betyder, at en skole skal undervise i udviklingslæren. Herudover kanskolen selv vælge at undervise i andre teorier, f.eks. intelligent design.Undervisningen i intelligent design ligger i så fald ud over den undervis-ning, hvorved skolen opfylder kravet om, at undervisningen i biologi skal
13-05-2009
2stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Det er skolenslovfæstede frihed.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder