Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
686772_0001.png
686772_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
18-05-2009Svar på spørgsmål 261 (Alm. del):I brev af 28. april 2009 har udvalget efter ønske fra Bjarne Lausten (S)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 261:”Kan ministeren bekræfte, at udgifterne til transport til skoler og praktik-steder for eksempelvis social- og sundhedselever og sygeplejeelever i etudkantsområde som Vestjylland er væsentlig større end i f.eks. Århus,hvor store beløb drejer det sig om, hvilken betydning har dette efter mi-nisterens vurdering i forhold til søgning til uddannelsesstederne i ud-kantsområderne, og mener ministeren, at der kan være grund til at af-hjælpe denne problemstilling af politisk vej ved f.eks. at tilpasse befor-dringsgodtgørelsen til elever i udkantsområderne?”Svar:Der eksisterer to statslige befordringsrabatordninger for uddannelsessø-gende, henholdsvis uddannelseskortet, der er rettet mod elever i ung-domsuddannelser, og SU-kortet, der er rettet mod studerende ved vide-regående uddannelser.Uddannelseskortet giver eleven rabat på den daglige transport med kol-lektiv trafik mellem bopæl og skole. Eleven har en egenbetaling på 10,66kroner pr. dag, hvilket svarer til 320 kroner om måneden. Styrelsen forStatens Uddannelsesstøtte, der administrerer rabatordningerne, betalerden resterende del af kortet, uanset hvor langt eleven rejser.Det betyder, at udgiften til befordring for elever i ungdomsuddannelsermaksimalt kan blive 320 kroner om måneden.Ved køb af et SU-kort får den studerende 65 % rabat på beløb, der liggerudover egenbetalingen på 13,60 kroner pr. dag. Styrelsen for StatensUddannelsesstøtte yder en maksimal rabat pr. dag på 22,65 kroner.
2Jeg kan bekræfte, at udgiften til befordring for studerende ved videregå-ende uddannelser, der bor i udkantsområder, er større end for studeren-de, der bor tæt på uddannelsesstedet.Det er ikke muligt for mig at angive, hvor stor denne forskel præcis er,men nedenstående eksempel kan give et billede.En studerende, der dagligt rejser mellem sin bopæl i Thyborøn og VIAUniversity College i Holstebro, har med et SU-kort en månedlig udgiftpå 582 kroner. Den samlede udgift til kortet er på i alt 905 kroner, hvorafStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte yder et bidrag på 323 kroner.For en studerende, der er bosat i Århus, og som studerer i samme by, erdet billigst at købe et almindeligt 30-dages periodekort til 325 kroner ommåneden. Den fulde udgift må den studerende i dette tilfælde selv afhol-de, da udgiften ligger under egenbetalingen.Den studerende i Vestjylland har således en merudgift på 257 kroner ommåneden i forhold til den studerende i Århus.Jeg har ikke oplysninger om, hvordan forskellen i de studerendes udgiftertil befordring påvirker søgningen til uddannelsesstederne i udkantsområ-derne.Lad mig nævne, at formålet med rabatordningen for videregående ud-dannelser, som blev oprettet ved lov den 1. januar 1997, var at reducereudgifterne til den daglige transport mellem bopæl og uddannelsessted forstuderende, som bor langt fra uddannelsesstedet og derfor bruger enmærkbar del af deres SU på befordringsudgifter. Der er således i rabat-ordningen allerede taget hensyn til de studerende i udkantsområder.Der var blandt partierne bag loven enighed om, at det var nødvendigt atsætte en øvre grænse for rabat, for at ordningen kunne finansieres indenfor de økonomiske rammer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder