Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 252 (Alm. del - bilag 294):I brev af 20. april har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 252:"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 15/4-09 fra Susanne Hvi-tved, Ribe, vedr. musikfagets status i folkeskolen, jf. UDU alm. del –bilag 294?"Svar:Susanne Hvidtved har i henvendelsen udtrykt bekymring for, at forsøgmed udstrækning af undervisningen i musik vil medføre, at der alene vilblive undervist i faget i en lektion om ugen.Jeg har sammen med kulturministeren den 13. marts 2009 offentliggjorten handlingsplan for styrkelse af de praktiske/musiske fag.Som led heri har jeg åbnet for, at skolerne – for at styrke kontinuiteten iundervisningen – kan igangsætte forsøg med udstrækning af undervis-ningen i musik, således at der også undervises i musik på 7. klassetrin.Eleverne har i dag obligatorisk musikundervisning fra 1.- 6. klassetrin oghar mulighed for at vælge musik som valgfag på 8. og 9. klassetrin.Efter Undervisningsministeriets vejledende timetal er der én ugentliglektion i musik på 1., 5. og 6. klassetrin og to ugentlige lektioner på 2.-4.klassetrin.Jeg har i handlingsplanen peget på, at forsøg med undervisning i musikpå 7. klassetrin vil kunne gennemføres udgiftsneutralt for kommunerne,hvor det er muligt at overføre timer fra de lavere klassetrin.Hensigten hermed er at give grundlag for så mange forsøg som muligt.Der er ikke noget i handlingsplanen, der forpligter kommunerne til at
7. maj 2009
2overføre timer fra de lavere klassetrin, og jeg vil hilse det meget vel-komment, hvis en kommune skulle vælge at afsætte yderligere timer tilmusik i forbindelse med forsøgene.Som det fremgår af handlingsplanen, har Undervisningsministeriet afsat1,5 mio. kr. til evaluering af de af handlingsplanen omfattede forsøg.Evalueringen skal danne grundlag for overvejelser om nye initiativer forat styrke de praktiske musiske fag.I det omfang, evalueringen måtte vise, at modeller med udstrækning afundervisningen i musik ved hjælp af timer overført fra de lavere klasse-trin ikke har medført en styrkelse af faget, vil det selvsagt tale imod atgøre sådanne modeller mere permanente.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder