Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
675116_0001.png
675116_0002.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 238 (Alm. del):I brev af 14. april 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 238:"Vil ministeren kommentere, om det har sin rigtighed, at der efter kom-munalreformens ikrafttrædelse er lukket flere specialklasser rundt i landetfor de svageste elever?"Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).Svar:Undervisningsministeriet registrer antallet af elever i specialklasser, ogdet er derfor kun muligt at kommentere på udviklingen af elevantallet ogikke på udviklingen i antallet af klasser. De seneste tal er fra skoleåret2007/2008.Udvikling i elevtal i specialklasser og på specialskolerSkoleår/foranstaltning SpecialklasserSpecialskolerSkoleår 2006/200716.8814.080Skoleår 2007/200816.4647.109
28-04-2009
I alt20.96123.573
Denne opgørelse viser samlet en stigning fra skoleåret 2006/2007 tilskoleåret 2007/2008 på i alt 2.612 elever, som får undervisning i entenspecialklasser eller på specialskoler. Disse tal dækker tilsyneladende overet mindre fald i antallet af elever i specialklasser og en markant stigningaf antallet af elever på specialskoler. Det er Undervisningsministerietsvurdering, at der er en usikkerhed om placeringen af elever i de to typeraf foranstaltninger ved indrapporteringen til Danmarks Statistik. Dettebetyder, at fordelingen på specialskoler og specialklasser må anses forusikker.Det skal dog understreges, at de to typer af specialundervisning bør ses isammenhæng. Kommunerne er i deres fulde ret til at organisere under-visning i folkeskolen. Der kan derfor være kommuner, som vælger at
2undervise elever med særlige behov i specialklasser på almindelige folke-skoler, og andre, som vælger at undervise elever med særlige behov påspecialskoler.Det fremgår af de regionale udviklingsråds redegørelser for 2007, at til-budsmønstret hidtil er upåvirket af kommunalreformen. Kommunernebruger de eksisterende undervisningstilbud og udtrykker intentioner omat øge kvalitet og kapacitet i lokale tilbud samt at sikre bedre sammen-hæng og nærhed i tilbuddene. Det drejer sig blandt andet om oprettelsenaf specialtilbud til børn med autismevanskeligheder, talevanskelighederog gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Hertil kommer ændringer iform af et øget fokus på enkeltintegration og inklusion.Jeg følger nøje udviklingen på specialundervisningsområdet efter kom-munalreformen, og jeg forventer, at de regionale udviklingsråds redegø-relser for 2008, som offentliggøres den 1. maj 2009, vil give et overblikover udviklingen det seneste år.Herudover forventer jeg, at analysen af specialundervisning, jf. aftalenom kommunernes økonomi for 2009, vil se nærmere på dette område.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder