Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:
22. april 2009Beskæftigelse ogUddannelse
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
7276HFF231
Besvarelse af spørgsmål nr. 231 stillet af Uddannelsesudvalget til ministeren for flygt-
ninge, indvandrere og integration den 2. april 2009.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere evalueringen af Højskolernes Sommercamp, jf. UDU alm. del– bilag 257, og redegøre for, hvilke overvejelser rapportens konklusioner giver i forhold tilministerens arbejde med integration?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Britta Schall Holberg (V).Svar:
Højskolerne spiller en væsentlig rolle på integrationsområdet på to fronter: Højskolerne ud-gør et forum for, at nyankomne flygtninge, indvandrere og efterkommere introduceres til de-mokratiske værdier, dialog og frisind mv. På et højskoleophold får den enkelte elev kend-skab til de danske demokratiske værdier og bliver del af et fællesskab gennem venskaber påkryds og tværs af sociale og kulturelle skel. Derudover kan højskolerne medvirke til at giveunge indvandrere og efterkommere en faglig opkvalificering, så de opnår de nødvendigekompetencer til at gennemføre en ungdomsuddannelse.Integrationsministeriet har derfor under satspuljen ydet støtte i årene 2006 – 2009 tilFolkehøjskolernes Forenings projektet Etniske Minoriteter på Højskole, hvor sommercampser et af indsatsområderne.Det glæder mig at kunne læse i evalueringen, at sommercamps har været en succes. 90 %af de unge, der har været på sommercamp, er efter eget udsagn blevet styrket i at tale ogskrive dansk, og de unge føler, at de har fået en større forståelse for den demokratisketradition i Danmark. Derudover har højskoleopholdet givet de unge et netværk. Alt dette kanbidrage til, at de unge gennemfører en ungdomsuddannelse og bliver aktive medborgere.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Højskoleophold kan således være en måde, hvorpå vi kan få aktiveret en gruppe unge, derellers risikerer at stå uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. Undervisnings-ministeriet har således også under satspuljen bevilliget knap 20 mio. kr. i årene 2008 – 2011til, at fagligt svage unge tilbydes undervisning på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse un-der deres højskoleophold.Sommercamps er et godt eksempel på, at satspuljemidler giver mulighed for at afprøve nyetilgange til integrationsindsatsen med henblik på, at andre aktører efterfølgende griberbolden og viderefører de gode projekter. I den forbindelse er det mit håb, at projektet harsynliggjort for kommunerne, at et højskoleophold i mange tilfælde vil være et yderst nyttigtmiddel til at få unge ud af en passiv tilværelse og få givet dem forudsætningerne for atkomme i gang med og gennemføre en uddannelse.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk