Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
623079_0001.png
623079_0002.png
Folketingets uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 23 (Alm. del - bilag 27):I brev af 5. november 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 23:" Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/10-08 fraEfterskoleforeningen, vedr. efterskolernes bidrag til, at flest mulige ungegennemfører en ungdomsuddannelse, jf. UDU alm. del - bilag 27?"
7. december 2009
Svar:Det er vigtigt, at alle skoleformer bidrager til målsætningen om, at 95 pct.af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse, og det glæ-der mig, at også efterskolerne fokuserer på at bryde den negative socialearv.Efterskoleforeningen konkluderer på grundlag af sin undersøgelse, ” atunge, der har gået på efterskole, generelt er bedre rustet til at modarbejdenegativ social arv, og at især efterskolernes 10. klasse-tilbud bidrager til,at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse.”Det fremgår dog også af undersøgelsen, at denne positive effekt ikkeopnås for efterskolens elever i 9.klasse. Således fremføres det i ’Pixi-udgave af rapporten’, at undersøgelsen endvidere viser, ”at der er storforskel på effekten i forhold til afgangselever fra 9. og 10. klasse, og atefterskolernes 9. klasse-afgangselever ikke klarer sig så godt som folke-skolens.”Jeg har ladet UNI*C vurdere undersøgelsen.I datagrundlaget er kun de elever, der har afsluttet et helt efterskoleop-hold, medregnet, og eleverne fra specialundervisningsefterskolerne erikke medtaget i undersøgelsen. Disse elevgrupper indgår derimod i detsamlede datagrundlag, som der sammenlignes med. Det er ikke muligt atvurdere, hvilken betydning disse forhold har haft på undersøgelsens re-sultater.
2Det kan konkluderes, at undersøgelsens resultat ikke er så entydigt, somEfterskoleforeningen fremlægger det. Efterskoleopholdet ser ikke ud tilat have indflydelse på elevernes karakterniveau. Et efterskoleophold serud til at påvirke den negative sociale arv på en positiv måde for så vidtangår 10. klasse, mens det samme ikke er tilfældet for elever fra 9. klasse.På grundlag af undersøgelsen foreslår Efterskoleforeningen:1. Forbedring af elevstøtten til lavindkomstfamilier.2. Tilskudsmæssig ligestilling mellem undervisningspligtige og ikkeundervisningspligtige.3. Øremærkede kvalitetsudviklingsmidler til de efterskoler, deriværksætter særlige tiltag for svage unge.Ministeriet har ikke opdaterede data, der kan beskrive, om indkomstfor-delingen blandt efterskoleforældrene svarer til indkomstfordelingen isamfundet som helhed. Elevstøtten justeres løbende, og ordningen blevsenest revideret i samarbejde med Efterskoleforeningen til skoleåret2005/06. Ministeriet vil fortsat følge udviklingen.Elevstøtteordningen for indeværende skoleår medfører, at billigste efter-skoleophold for forældre på laveste indkomstniveau (under 290.000kr./pr år) koster ca. 21.000 for et 41 ugers ophold. Et efterskoleopholdpå en af de dyreste efterskoler vil tilsvarende koste næsten det dobbeltefor samme familie. Meget tyder således på, at efterskolernes egen prispo-litik er en væsentlig faktor for størrelsen af forældrenes egenbetaling.Differentieringen mellem taksterne til elever, der ikke har afsluttetgrundskolen og elever i 10. klasse, har bl.a. haft til hensigt at styrke efter-skolernes indsats for efterskoleelever på 8. og 9. klassetrin. Undersøgel-sen giver ikke anledning til at opgive en differentiering af taksametrene.Efterskoleforeningen administrerer allerede i dag midler til lærernes ef-ter- og videreuddannelse og til forsøgs- og udviklingsarbejder. Ministerietdeltager gerne i en dialog med foreningen om, hvorledes disse midler kanmålrettes en indsats for udsatte unge.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder