Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 216 (Alm. del):I brev af 1. april 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 216:”I 2005 viste en undersøgelse jf. vedlagte Ritzau-telegram, at 55 pct. affolkeskolens specialundervisning foregik i klassernes almindelige dansk-og matematiktimer, hvorfor disse elever kom endnu længere bagud ifagene.a) Ministeren bedes regøre for, hvordan udviklingen er gået frem tili dag?b) Overvejer ministeren et lovpålæg, som ministeren tidligere harovervejet?”Svar:Undervisningsministeriet ligger ikke inde med landsdækkende oplysnin-ger om, hvorvidt specialundervisningen tilbydes i eller uden for den al-mindelige undervisningstid. Undersøgelser af praksis i skolen fra Dan-marks Evalueringsinstitut om specialundervisning og anden specialpæda-gogisk bistand i 2007 og fra DPU om effekten af specialundervisning i2009 viser, at den specialpædagogiske indsats i højere grad end tidligeretilpasses de enkelte elever individuelt, og at der sker en samordning medden ordinære undervisning.Jeg har i 2005 i bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisningindføjet en bestemmelse om, at elever, der ikke indskrives i specialklassereller specialskoler,entendeltager i den almindelige undervisning med støt-te,ellermodtager særligt tilrettelagt undervisning i et eller flere fag udenfor den almindelige undervisningstid. Undervisningen kan dog læggesparallelt med klassens undervisning, hvis skolens leder vurderer, at elevenikke får tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige under-visning i det pågældende fag (Bekendtgørelse nr.1373 om folkeskolensspecialundervisning og anden pædagogisk bistand, § 9 stk. 1 og 2).I vejledningen til bekendtgørelsen udfoldes bestemmelsen og dens be-grundelse nærmere, idet det samtidig præciseres, at elevens behov skallægges til grund for organiseringen af undervisningen.
29. april 2009
2Jeg har tillid til, at kommunerne efterlever disse regler.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder