Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets Uddannelsesudvalg
InstitutionsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
7. december 2009Svar på spørgsmål 21 (Alm. del - bilag 40):I brev af 4. november 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 21 :"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 31/10-08 fra DUSvedrørende ressourceregnskaber ved ungdomsuddannelserne og devideregående uddannelser, jf. UDU alm. del - bilag 40?"Svar:Jeg er glad for, at Danske Underviserorganisationers Samråd er enige i, atder er behov for at sætte fokus på effekterne af den uddannelsespolitiskeindsats. Det er netop, tanken bag udviklingen af ressourceregnskaberne.Det er min opfattelse, at målinger af uddannelsesinstitutionernes priori-teringer, kvalitet og resultater skal ses i forhold til de uddannelsespoliti-ske målsætninger, som institutionerne skal leve op til, og som Folketingethar fastsat - bl.a. om uddannelse til alle og høj faglig kvalitet. Derfor skalressourceregnskabets indikatorer belyse hele årsags-virkningskæden - frainput over proces og output til outcome - gennem indikatorer, som ud-dannelsesinstitutionerne også selv finder meningsfulde. På denne mådekan vi komme tættere på at finde ud af, hvad der virker. Samtidig sættervi uddannelsesinstitutionerne bedre i stand til at kunne lære af hinandenom, hvordan de opnår de gode resultater.Udviklingen af ressourceregnskabets i alt tyve indikatorer er sket i tætsamarbejde med institutionernes lederforeninger for at sikre, at indikato-rerne også er relevante i forhold til institutionernes styringsbehov. Sam-tidig repræsenterer de tyve indikatorer en væsentlig forenkling og syste-matisering i forhold til tidligere tiders mere ad hoc-prægede indhentningaf information.For så vidt angår outcome-indikatorer i ressourceregnskabet, som ek-sempelvis overgangen til videre uddannelse og overgang til arbejdsmar-kedet for dimittender fra de forskellige uddannelsesområder, er dette
2oplysninger, som Undervisningsministeriet skal tilvejebringe for uddan-nelsesinstitutionerne. Derfor er disse indikatorer ikke en del af de tyveindikatorer, som uddannelsesinstitutionerne selv kan opgøre. Det sammegør sig gældende for input-indikatorer som eksempelvis grundskoleka-rakterer og forældrebaggrund.I 2008 og starten af 2009 tester tyve pilotinstitutioner den nye ressource-regnskabsmodel. De tyve pilotinstitutioner tæller fem almene gymnasier,fem erhvervsskoler, tre VUCer, tre SOSU-skoler, en landbrugsskole ogen professionshøjskole.Undervisningsministeriet vil i 2009 tage stilling til, under hvilken form ogindenfor hvilken ramme ressourceregnskabet skal implementeres.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder