Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
662750_0001.png
662750_0002.png
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 179 (Alm. del):I brev af 27. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 179:"Hvor mange af de unge, der har modtaget SPS-startpakke fra SU-styrelsen bliver efterfølgende evalueret, så de modtager yderligere hjæl-pemidler."Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Frahm (SF).Svar:Det ligger i Styrelsen for Statens Uddannelsesstøttes startpakkekoncepterfor studerende, der er blinde eller svagsynede, samt for studerende medordblindhed på de videregående uddannelser, at de tilbydes instruktion ibrug af startpakken i forbindelse med udleveringen. Efterfølgende skalder foretages en udredning, hvor der tages stilling til, om der er behovfor yderligere hjælpemidler. Af de studerende i videregående uddannel-ser, som modtog en startpakke i 2007, og som er bevilget instruktion ogudredning, har ca. 80 pct. senest med udgangen af 2008 modtaget yderli-gere støtte, herunder hjælpemidler.På ungdomsuddannelserne bevilges elever, der er blinde eller svagsynede,en instruktion i brug af startpakken. I forlængelse heraf afdækkes detogså, om der er behov for yderligere hjælpemidler. For ordblinde påungdomsuddannelserne bevilges der alene instruktion, men det forven-tes, at uddannelsesinstitutionen løbende vurderer, om der er yderligerebehov for støtte. Af de elever i ungdomsuddannelserne, som i 2007modtog en startpakke, og som er bevilget instruktion, har ca. 80 pct.senest med udgangen af 2008 modtaget yderligere støtte, herunder hjæl-pemidler.Studerende, der er hørehæmmede, og studerende, der er bevægelses-hæmmede, kan også bevilges en startpakke, men disse grupper bevilges
30. marts 2009
2normalt ikke instruktion og udredning, da kompleksiteten i hjælpemid-lerne til disse grupper er mindre end på de øvrige områder. For dennegruppe foretages der ikke en systematisk opfølgning, men der kan natur-ligvis søges om yderligere hjælpemidler, hvis der opstår behov for yder-liggere støtte.Elever på frie grundskoler og frie kostskoler bevilges normalt hverkeninstruktion eller yderligere udredning, da det forventes, at skolerne selvvaretager implementering og evaluering af støtten.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder