Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
658449_0001.png
658449_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 166 (Alm. del):I brev af 25. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Hen-riksen (DF).Spørgsmål 166:"Vil ministeren, i fællesskab med velfærdsministeren, undersøge, om detpasser, at kommunerne undlader at tage henvendelser om vold ihjemmet seriøst, når en lærer fortæller de sociale myndigheder om etbarn, der muligvis er udsat for vold, og vil ministeren, såfremt det visersig, at der er et problem, tage de nødvendige initiativer, så samfundetsikrer, at lærerne indberetter, når der er behov for det, og atkommunerne behandler den enkelte sag seriøst?På DRs hjemmeside 25/2-09 fremgår det, at kommunerne undlader attage henvendelser om vold i hjemmet seriøst, når en lærer fortæller desociale myndigheder om et barn, der muligvis er udsat for vold. Detmener næsten halvdelen af lærerne i en undersøgelse, som DR har lavetblandt næsten 900 lærere i Syd- og Sønderjylland.http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Esbjerg/2009/02/25/060345.htm"Svar:Offentlige ansatte, herunder folkeskolelærere, som gennem deres virkebliver bekendt med forhold for et barn eller en ung under 18 år, der mågive formodning om, at barnet eller den unge har behov for særlig støtte,har pligt til at underrette kommunen. De udvidede regler for offentligeansattes underretningspligt findes i lov om social service § 153, stk. 1-3,samt i bekendtgørelse om underretningspligt over for kommunen efterlov om social service. Regelsættet hører under velfærdsministeren, der tilbrug for besvarelsen af spørgsmålet har oplyst følgende:
20. marts 2009
2”Velfærdsministeriet er ikke bekendt med undersøgelser, der viser, at kommu-nerne ikke reagerer på underretninger om børn, der udsættes for vold i hjemmet.Vold eller andre alvorlige overgreb mod et barn gør, at der er åbenbar risiko for,at barnets sundhed eller udvikling lider alvorlig skade. Det betyder, at kommu-ner skal reagere hurtigt ved underretninger om vold. Desuden afhænger kommu-nernes mulighed for at reagere ofte af, at fagfolk underretter, hvis der er grund tilbekymring.Reglerne om tavshedspligt betyder, at kommunen ikke kan videregive oplysningerom eventuelle indsatser og om barnets og familiens eventuelle sociale problemer tilandre. Derfor vil en lærer, som har underrettet, kunne opfatte det som om, atkommunen ikke reagerer.Tavshedspligten er dog ikke en hindring for, at der iværksættes et konstruktivtsamarbejde på tværs af sektorerne om at støtte barnet. En mulighed er, at holdeet møde med deltagelse af kommune, forældre og skole. Med forældrenes samtyk-ke kan der etableres en åben og konstruktivt dialog mellem parterne om indsat-sen for barnet. Derudover har de kommunale myndigheder altid mulighed for atindhente yderligere oplysninger fra en lærer, der underretter.Hvis man er bekymret for, at kommunen ikke hjælper et bestemt barn i til-strækkeligt omfang, er der mulighed for at henvende sig til Ankestyrelsen. Anke-styrelsen har i kraft af sin egendriftkompetence mulighed for at undersøge sagennærmere og pålægge kommunen at handle. Underretninger til Ankestyrelsen kanogså indgives anonymt.Det kan desuden oplyses, at Ankestyrelsen i april 2009 iværksætter en kam-pagne om muligheden for at rette henvendelse til Ankestyrelsen, hvis man er be-kymret for kommunens indsats i forhold til et barn.Det er ikke en ukendt problemstilling, at skolelærere føler frustration, når deunderretter kommunen om et barn, men ikke får vished om, hvad der videre skeri sagen. I forbindelse med Barnets Reform, vil Velfærdsministeriet derfor under-søge, om der kan ændres på disse regler og om underretningspligten skal tydeliggø-res, så der ikke kan være tvivl om, hvornår der skal underrettes.”Jeg kan supplerende oplyse, at Undervisningsministeriet i foråret 2009forventes at udgive en publikation med eksempler på kommunal praksis iforbindelse med bekæmpelse af elevers fravær. I den forbindelse resume-res alle relevante regelsæt, herunder også reglerne om lærernes indberet-ningspligt. Udgivelsen vil blive fulgt op af to seminarer. Det overvejes,om lærernes indberetningspligt skal figurere som særskilt punkt.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder