Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 165 (Alm. del):                                                                         30-03-2009
I brev af 25. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 165:
"Ministeren skrev i sit svar på spørgsmål 127, at ministeren ikke ville ændre principperne for tildeling af SU til unge på ungdomsuddannelser, der ikke kan gennemføre en såkaldt heltidsundervisning på mindst 23 timer om ugen.
Betyder dette svar, at ministeren dermed afskriver, at unge med psykiske sygdomme som Lærke jf. bilag til spørgsmål 127, kan gennemføre en ungdomsuddannelse?
Ministeren konstaterer blot, at ministeren ikke ønsker at ændre på principperne for heltidsundervisning og modtagelse af SU.
Hvorfor ønsker ministeren ikke at ændre på de principper, og hvilke ricisi ser ministeren ved at give mulighed for f.eks. dispensation, der ville kunne give f.eks. Lærke mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse?"
Svar:
Der er en bred forligskreds på SU-området, som har besluttet, at SU alene gives til heltidsundervisning.
SU indgår på den måde i de offentlige muligheder for støtte til forsørgelse, hvor hovedbeskæftigelsen er uddannelse. Derimod er det ikke og har aldrig været hensigten, at SU skulle gives som støtte for personer, der hovedsagligt er beskæftiget med andre aktiviteter end uddannelse, eller som af forskellige årsager er uden for beskæftigelse.
Til personer i de beskrevne situationer findes der andre muligheder for støtte til forsørgelse i regi af Undervisningsministeriet, Velfærdsministeriet og Beskæftigelsesministeriet, herunder kan der gives støtte til uddannelse.
I forhold til personer i Lærkes situation kan revalidering, som gives efter Beskæftigelsesministeriets lovgivning, være en mulighed. Revalidering er et tilbud, der kan gives til mennesker, der ikke kan benytte sig af det ordinære system for støtte til uddannelse. Jeg kan ikke vurdere, om Lærke opfylder betingelserne for at få revalideringsydelse, men jeg vil foreslå, at denne mulighed undersøges.
Jeg ønsker naturligvis, at alle unge, også unge med psykiske problemer, får mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse. For eksempel er der i henhold til uddannelseslovene for de gymnasiale uddannelser mulighed for, at skolens leder i særlige tilfælde kan tilrettelægge uddannelsesforløbet ud over den normale varighed for elever, der på grund af alvorlig sygdom i længere tid er forhindret i at deltage i undervisningen på normal vis. Det 2-årige hf-kursus kan således tilrettelægges over en 3-årig periode for sådanne elever. Der kan gives SU i disse situationer.
Tilsvarende ordninger findes ikke for enkeltfagskursister, idet denne undervisningsform netop giver den enkelte kursist mulighed for at vælge et antal fag, der er tilpasset den pågældendes individuelle forhold.
Jeg finder, at den nuværende ansvarsfordeling i forhold til de forskellige muligheder for økonomisk støtte til forsørgelse er hensigtsmæssig.