Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 152 (Alm. del):I brev af 10. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål152, som hermed besvares. Spørgsmål er stillet efter ønske fra NannaWesterby (SF).Spørgsmål 152:"Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at der krævesengelskkundskaber for at blive hjemmehjælper og for at påbegyndepædagogisk grunduddannelse (PGU), samt om dette krav også ergældende på pædagoguddannelsen?"Svar:Uddannelsen til hjemmehjælper blev i 1991 erstattet af uddannelsen tilsocial- og sundhedshjælper. Uddannelsen til social- og sundhedshjælperindgår i dag som trin 1 i social – og sundhedsuddannelsen, hvor uddan-nelsen til social- og sundhedsassistent udgør trin 2. Den pædagogiskegrunduddannelse er pr. 1. august 2008 ændret til den pædagogiske assi-stentuddannelse.Elever på social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assi-stentuddannelse, der ikke ønsker muligheden for at få direkte adgang tilvidereuddannelse til f.eks. sygeplejerske eller pædagog, kan fravælge un-dervisning i engelsk. Eleverne skal i givet fald erstatte engelsk med etandet fag i uddannelsen eller et højere niveau i et fag end det fastlagteniveau i uddannelsen.Der er ikke krav om engelskkundskaber forud for påbegyndelse af hen-holdsvis social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistent-uddannelse.Professionsbacheloruddannelsen til sygeplejerske og pædagog er somandre professionsbacheloruddannelser udviklingsbaseret med tilknytning
26. februar 2009
2til forskning, hvorfor engelskkundskaber er nødvendige for at gennemfø-re uddannelsen. Uddannelserne skal desuden kunne danne grundlag forvidereuddannelse, herunder forskningsbaserede uddannelser.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder