Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 146 (Alm. del):                                                                         25-02-2009
I brev af 5. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Dyremose (KF):
Spørgsmål 146:
"Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 11/12-08 fra Religionslærerforeningen vedr. forslag til ændring af folkeskoleloven, jf. UDU alm. Del – bilag 181.â€
Svar:
Religionslærerforeningen har i brev af 11. december 2008 rettet henvendelse til Folketingets Uddannelsesudvalg med forslag til ændring af folkeskoleloven.
Religionslærerforeningen ønsker loven ændret på to punkter:
1. Folkeskolelovens § 6, stk. 1, 2. pkt., hvorefter der på de ældste klassetrin skal undervises i fremmede religioner og andre livsanskuelser, foreslås ophævet. Formålet er, at undervisningen i andre religioner m.v. bredes ud på flere klassetrin.
2. Folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1, litra c, hvorefter der skal undervises i kristendomskundskab på alle klassetrin, bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted, foreslås ændret, således at der undervises i kristendomskundskab på alle klassetrin.
Med hensyn til første forslag har foreningen anført, at det i forhold til den indførte prøve i faget kristendomskundskab er et problem, at 2. pkt. i folkeskolelovens § 6 fastsætter, at der skal undervises i fremmede religioner og andre livsanskuelser på de ældste klassetrin. Det, finder foreningen, medfører, at lærerne – for at kunne leve op til fagets slutmål og på grund af fagets lave timetal – ikke når at undervise i ret meget andet end dette kundskabsområde på de ældste klassetrin. Med den konsekvens for afgangsprøven, at det bliver svært at inddrage såvel de bibelske fortællinger som det kirkehistoriske stof i et omfang svarende til intentionen i Fælles Mål.
For at fremme lærernes incitament til at brede undervisningen i fremmede religioner og andre livsopfattelser ud på flere klassetrin og dermed give luft til at opprioritere de bibelske fortællinger og det kirkehistoriske på de ældste klassetrin foreslår foreningen derfor 2. pkt. af bestemmelsen ophævet.
Med hensyn til konfirmationsforberedelsen finder foreningen, at forslaget vil give mere kontinuitet i undervisningen i udskolingsforløbet frem mod afgangsprøven. Det gælder især pÃ¥ de skoler i landet, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted pÃ¥ 8. klassetrin.    Â
Som konsekvens af en sådan ændring ønskes det vejledende timetal for faget ændret, således at der afsættes 30 årlige timer (svarende til 1 ugentlig lektion af 45 minutter) på 1.-8. klassetrin og 60 årlige timer på 9. klassetrin. Der sker ikke en tilførsel af timer, men en anderledes fordeling mellem de treårige timetalsblokke.
Jeg kan oplyse, at folkeskolelovens § 6, stk. 1, 2. pkt., er til hinder for, at der kan fastsættes bindende trinmål for undervisning i andre religioner på de lavere klassetrin.
Der er derimod ikke noget til hinder for, at man lokalt beslutter at undervise i andre religioner på de lavere klassetrin, og i forbindelse med en aktuel revision af Fælles Mål er der i undervisningsvejledning for faget taget højde herfor således, at der her er anvisninger til understøttelse af undervisning i andre religioner på de lavere klassetrin. De nye Fælles Mål træder i kraft fra skoleåret 2009/10.
Særligt med hensyn til det anførte om, at undervisningen pÃ¥ de ældste klassetrin med den gældende ordning hovedsageligt vil angÃ¥ undervisningen i andre religioner kan oplyses, at dette i givet fald ikke vil være i overensstemmelse med de relevante trin- og slutmÃ¥l for faget.Â
Vedrørende placeringen af konfirmationsforberedelsen fremgår det af
folkeskolelovens § 53, stk. 2, at der skal sikres konfirmationsforberedelsen den nødvendige tid inden for de rammer, der er fastsat med hensyn til skoledagens længde og undervisningstimetal.
Det vil isoleret set være muligt at undervise i kristendomskundskab på alle klassetrin uden merudgifter, hvis de gældende timer fordeles på flere klassetrin. Efter de vejledende timetal undervises 60 timer om året på 1. og 6. klassetrin og 30 timer om året på 2.-5. samt 8. og 9. klassetrin.
En ordning, hvorefter der undervises i kristendomskundskab på alle klassetrin, kan rejse spørgsmål om, hvorledes der så sikres plads til konfirmationsforberedelse. Fastholdes konfirmationsforberedelsen i overbygningen, vil det yderligere forøge den nuværende fagtrængsel sidst i skoleforløbet (minimumstimetallet er i dag 2520 timer på overbygningen og 2230 timer på mellemtrinnet).
Jeg har på den anførte baggrund ikke aktuelt planer om at gennemføre religionslærerforeningens forslag.