Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 141 (Alm. del):I brev af 2. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 141:"Ministerens kommentar udbedes til vedlagte opråb af 27/1-09 fra semi-narielektor Bolette Rottbøll, Virum".Svar:Etableringen af centre for videregående uddannelser (CVU’er) og efter-følgende professionshøjskoler skete på baggrund af erkendelsen af, at detvar nødvendigt at styrke kvaliteten af de praksisorienterede uddannelserpå bachelorniveau.De hidtidige mange små institutioner inden for eksempelvis det pædago-giske og det sundhedsfaglige område var karakteriseret ved en snæverfaglighed målrettet mod et afgrænset erhvervsområde. Der var derforbehov for flerfaglige miljøer, hvor uddannelsernes kvalitet blev øget medstørre faglig dybde og ved inddragelse af den nyeste viden fra især denpraksisorienterede forskning.Med hensyn til pædagoguddannelsen kan jeg oplyse, at den hidtidigeuddannelse indeholdt en række meget små fag inden for det aktivitets- ogkulturfaglige område. Musikfaget var et af de små fag, der havde et om-fang svarende til 8 ECTS-point.Med reformen af uddannelsen oprettedes nye og færre fag. Musik indgåri linjefaget Udtryk, musik og drama, der har et omfang svarende til 30ECTS-point. Musik i pædagoguddannelsen er således ikke beskåret.Indførelsen af linjefag indebærer dog, at ikke alle pædagoger får specifikkompetence inden for det musiske område. Det er kommunernes opgave
06-03-2009
2at sikre, at der vil være tilstrækkelig musisk ekspertise i den enkelte insti-tution til at varetage området i forhold til de pædagogiske læreplaner.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder