Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
608022_0001.png
608022_0002.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 14 (Alm. del):I brev af 28. oktober 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 14:"Ministeren bedes oplyse, om der nationalt eller internationalt erforskning, undersøgelser eller lignede, der beskæftiger sig medADHD/damp iblandt indvandrere og efterkommere, og om der ererfaringer med, hvordan man opdager og håndterer ADHD i den iartikel i Information 25/10-08 (Politikere kræver styrket indsats fortosprogede ADHD-børn) omtalte gruppe.Ministeren bedes redegøre for eventuelle initiativer, som regeringen agterat foretage med henblik på at sætte fokus på området, således atmyndighedspersoner bliver i stand til at opdage disse børns symptomer,så de bedre kan håndteres.Ministeren bedes oplyse, om der i enkelte kommuner eller eksempelvispå enkelte institutioner er erfaringer, som med fordel kan spredes ud tilresten af landet?”Svar:Ad forskning:DPU og Psykologisk Institut ved Århus Universitet kan ikke oplyse omnational eller international forskning, undersøgelser eller lignende, derbeskæftiger sig med ADHD/DAMP blandt indvandrere og efterkomme-re. Dette gælder både udbredelse, diagnosticering og behandling af ind-vandrere og efterkommere med ADHD/DAMP. Det er derfor ikke mu-ligt at sige, om hyppigheden af ADHD/DAMP er større, mindre ellerden samme, som blandt elever med etnisk dansk baggrund. Det er hellerikke muligt at sige, om andelen af behandlingskrævende ADHD/DAMPbørn og unge er den samme eller forskellig for henholdsvis indvandre-re/efterkommere og etnisk danske.Vi ved imidlertid, at andelen af tosprogede elever med adfærdsvanskelig-heder, ADHD eller AKT-vanskeligheder i den vidtgående specialunder-
07-12-2009
2visning er mindre end blandt specialundervisningselever i alt.(Kilde: Fol-keskolens vidtgående specialundervisning. Skoleårene 1996/97 til 2006/07, UNIC Statistik & Analyse, 14. januar 2008).Ad nye initiativer:I henhold til aftalen mellem regeringen og KL om den kommunale øko-nomi for 2009 igangsættes en analyse af den samlede specialundervisningi folkeskolen. Som led i analysen skal det bl.a. kortlægges og analyseres,”hvilke målgrupper, der modtager specialundervisning, samt hvordan oghvorfor elever henvises hertil, herunder hvilke centrale krav der gælderfor henvisningen”.Jeg vil sikre, at der i den forbindelse sættes fokus på ligheder og forskellei diagnosticering og behandling af elever med etnisk dansk baggrund ogelever med indvandrer-/efterkommerbaggrund.Jeg kan desuden oplyse, at der på DPU foregår overvejelser om at slå etph.d.-stipendium op om denne problemstilling.Ad erfaringer fra kommuner:Som det fremgår af mit svar på spørgsmål ad. forskning, foreligger derikke national forskning, undersøgelser eller lignende på området. Der ersåledes ikke foretaget evalueringer, der identificerer en særlig hensigts-mæssig praksis, der med fordel kan formidles til andre.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder