Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
641163_0001.png
641163_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 135 (Alm. del):I brev af 27. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra NannaWesterby (SF).Spørgsmål 135:"Hvad vil ministeren gøre for, at lærerne på landets folkeskoler og gym-nasier får et løft i IT-kompetencerne og evnen til at udnytte IT i under-visningen?"Svar:På gymnasieområdet har de nye lærere de nødvendige it-kompetencer,men der er et forbedringspotentiale blandt de ældre lærere, der ikke harhaft it som en integreret del af deres pædagogikum. Jeg kan oplyse, at enopgørelse fra 2008 viser, at ca. 57 % af gymnasielærerne har deltaget ikurser i ”Gymnasie-it” eller lignende it-kurser. Skolerne sender fortsatlærere på it-kurser.Den hidtidige pædagogikumuddannelse har bidraget til pædagogisk ud-vikling på de enkelte skoler. Det samme forventes den nye pædagogi-kumuddannelse at gøre. De unge kandidater har sat fagdidaktikken pådagsordenen ude på skolerne, og brugen af it i undervisningen er en delaf denne diskussion. Jeg skal derudover henvise til mit svar på Uddannel-sesudvalgets spørgsmål 134 (Alm. del).For så vidt angår folkeskolelæreres it-kompetencer, kan jeg oplyse, at 83% af landets folkeskolelærere har gennemført "Skole-it".På læreruddannelsen har vi med den seneste reform af læreruddannelsensikret en mere ambitiøs anvendelse af it i alle uddannelsens fag. Det skalbidrage til, at kommende lærere dygtigt og sikkert kan bruge it i under-visningen. Jeg skal derudover henvise til mit svar på Udannelsesudvalgetsspørgsmål 106 og 107 (Alm. del).
5. februar 2009
2
Med venlig hilsen
Bertel Haarder