Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgetChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 134 (Alm. del):I brev af 27. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra NannaWesterby (SF).Spørgsmål 134 :”Ministeren bedes kommentere konklusionen på undersøgelse fra detDet Nationale Forskningscenter Dream og Nationalt videncenter forlæremidler om, at lærerne på landets folkeskoler og gymnasier stort setikke er blevet bedre til at udnytte it i undervisningen, end de var i 1995,og er det efter ministerens opfattelse på den baggrund hensigtsmæssigt atforringe undervisning i IT for nye gymnasielærere?"Svar:Jeg er ikke enig med spørgeren i, at det ser så dårligt ud i forhold til atudnytte it i undervisningen. Man har eksempelvis i Dream-undersøgelsenspurgt lærerne om, hvilke læringsressourcer de brugte i deres senesteundervisningslektion. 47 % af dansklærerne i gymnasiet brugte digitaleav-materialer og 59 % en projektor. Hjemmesider på nettet er brugt af 45% af dansklærerne i folkeskolen og 53 % af dansklærerne i gymnasiet.Den interaktive tavle blev brugt af 21 % af folkeskolens dansklærere og23 % af matematiklærerne. Og software til eksperimentelt arbejde blevbrugt af 44 % af gymnasielærerne i matematik i deres seneste lektion.Det er da ikke så ringe tal.Og hvis man ser på, hvilke læringsressourcer lærerne har anvendt i deresforberedelse, bruges hjemmesider af 62 % af dansklærerne, og digitaleav-materialer bruges af 47 % af dansklærerne og 33 % af matematiklæ-rerne. Software til produktion blev brugt af 50 % dansklærere og 39 %matematiklærere.80 % af lærerne (både gymnasium og folkeskole) betegner sig selv somkvalificerede brugere af it, så en af konklusionerne i forlængelse af un-
5. februar 2009
2dersøgelserne er, at der er behov for ”fokus på integration af it og fag iundervisningen”. Det er netop tanken bag it’s placering i undervisningeni fagdidaktik i teoretisk pædagogikum. Jeg mener derfor slet ikke, at ud-dannelsen for de kommende gymnasielærere er forringet på nogen måde;tværtimod har undervisningen i bl.a. fagdidaktik fokus på de behov, somfremtidens lærere har.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder