Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
641158_0001.png
641158_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 133 (Alm. del):I brev af 27. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra NannaWesterby (SF)Spørgsmål 133:"Ministeren bedes begrunde, hvorfor nye gymnasielærere fra 1. augustikke længere modtager obligatorisk undervisning i brug af IT i undervis-ningen som en del af gymnasielærernes pædagogikum."Svar:I den hidtidige pædagogikumordning for lærere i stx og hf indgår, somen del af kurserne i teoretisk pædagogikum, to kurser på hver 50 arbejds-timer i henholdsvis ”almentgymnasierelevant it”og ”fagspecifikit-anvendelse ifagene”.Formålet med kurset ialment gymnasierelevant iter, at kandidaten opnårfortrolighed med skolens edb-system og med den praktiske anvendelse afit i skolehverdagen.I den hidtidige pædagogikumordning for stx og hf bliver kandidaterneansat i en 2-årig uddannelsesstilling, hvorefter de efter bestået pædagogi-kum kan søge stillinger i de gymnasiale uddannelser. Der er altså ingenautomatik i, at man efterfølgende bliver ansat der, hvor man har været iuddannelsesstilling. Det har haft betydning for kurset i alment gymnasie-relevant it, som skulle introducere bredt til de systemer, kandidaterneefterfølgende ville møde, når de blev ansat på en skole. Mange skolelede-re og kandidater har følt, at dette kursus var overflødigt, fordi kandida-terne i forlængelse af en fastansættelse alligevel skulle bruge tid på atsætte sig ind i og blive undervist i ansættelsesskolens it-systemer.Bl.a. Gymnasieskolernes Rektorforening og Pædagogikumforeningen hari forbindelse med den nye pædagogikumordning, der træder i kraft den 1.
5. februar 2009
2august 2009, og hvor kandidaterne bliver fastansat på den skole, hvor detager pædagogikum, opfordret til, at kurset og indholdet i alment gymna-sierelevant it bliver lagt ud på skolerne, så det er den enkelte skole, der eransvarlig for at introducere den nyansatte til skolens it system mm.. Det-te råd er fulgt, og derfor er ressourcen og forpligtelsen lagt ud på skoler-ne i den nye ordning. Det er værd at bemærke, at hhx og htx aldrig harhaft de specielle it-kurser i deres pædagogikum. På de to uddannelserbliver lærerne fastansatte, hvorefter de kommer i pædagogikum. Somfastansat lærer sørger skolen for, at man bliver introduceret til skolens it-system.Kurset ifagspecifik it-anvendelseer i den hidtidige ordning et element i fag-didaktikken, og sådan vil det fortsat være. I den hidtidige ordning erformålet med fagspecifik it, at kandidaten opnår indsigt i undervisnings-og læringsteorier i forbindelse med it og bliver i stand til at omsætte dettetil praksis. Det er nøjagtigt det samme, der skal ske i den nye ordning.Syddansk Universitet, som i samarbejde med bl.a. Århus Universitet skalvaretage undervisningen i teoretisk pædagogikum, når den nye ordningtræder i kraft den 1. august 2009, har netop fremsendt et udkast til stu-dieordning. Heraf fremgår tydeligt, at it indgår som en del af fagdidaktik-ken samtidig med, at en væsentlig del af undervisningen er netmedieret,dvs. at it bruges i praksis.Det er min opfattelse, at de lærere, der har gennemført pædagogikumefter den nye ordning, vil have et solidt grundlag for at kunne anvende iti forbindelse med undervisning i deres fag, og ikke mindst vil de vide,hvornår netop it, blandt mange andre undervisningsmetoder, vil kunnefremme bestemte læringsmål.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder