Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 123 (Alm. del):                                                                          17-02-2009

I brev af 21. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 123:

"Hvor mange undervisningstimer skønner ministeren, at skolerne har brugt indtil nu på at teste de nationale test?"

 

Svar:

2008 har fungeret som et øve- og prøveår for udviklingen af de nationale test, hvor opgaverne til de 12 nationale test er blevet afprøvet af ca. 700 elever pr. opgave.

 

Afprøvningen er foregået over to omgange. I marts og april 2008 har ca. 440 skoler deltaget, og fra september til december 2008 har ca. 510 skoler deltaget. Hver skole har deltaget med en eller to årgange. De skoler, som har deltaget i foråret, er som hovedregel ikke blevet udvalgt til at deltage i efteråret, og ingen skoler har deltaget med mere end to årgange i løbet af året. Hvis en skole af særlige grunde ikke har kunnet deltage i afprøvning af testopgaver, har Skolestyrelsen søgt at tage hensyn til dette.

 

Hver elev, der har deltaget i afprøvningen, har som hovedregel afprøvet fem opgavesæt, svarende til ca. fem lektioner. Elever i 1. og 2. klasse har dog kun afprøvet to opgavesæt, svarende til ca. to lektioner.

 

Når testene er taget i brug, vil opgavebanken hvert år blive udvidet og fornyet med mindst 10 % nye opgaver. Skolestyrelsen har oplyst, at det er under overvejelse, om de nye opgaver fremover kan afprøves som en integreret del af selve testafviklingen.

 

 

Med venlig hilsen

 

Bertel Haarder