Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

   

 

 Svar på spørgsmål 107 (alm. del)                                                                           05-02-2009

I brev af 20. januar 2009 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål nr. 107 alm. del.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christine Antorini (S).

 

Spørgsmål 107:

”Hvordan ønsker ministeren at øge lærernes og de lærerstuderendes it-kompetencer, der senest af professor Kirsten Drotner, Syddansk Universitet er blevet evalueret til at være utilstrækkelige?

 

Svar på spørgsmål 107:

Som anført i svar på spørgsmål 106 indgår anvendelsen af it allerede i vid udstrækning i rammerne for læreruddannelsen. Det er herefter uddannelsesinstitutionernes ansvar at sikre sig, at de studerende tilegner sig disse it-kompetencer.  

 

Læreruddannelserne har bl.a. muligheden for at tilbyde de studerende ”Skole-it for lærerstuderende”, som er en særlig version af Pædagogisk IT-kørekort®. Læreruddannelsens lærere har tidligere, som efteruddannelsestilbud kunne tage ”Seminarie-it”. Dette tilbud er nu videreført i det pædagogiske it-kørekort, som består af en række forskellige moduler, som lærerne kan sammensætte, så det passer til deres undervisningssammenhænge.  

 

Ministeriet er opmærksom på, at it er et dynamisk felt, som løbende udvikler sig, og hvor der kontinuerligt udvikles ny viden. Danmark indgår derfor også i OECD undersøgelsen ”New Millennium Learners: ICT in Initial Teacher Training”. Undersøgelsen skal belyse, hvordan it som didaktisk og pædagogisk redskab bedst muligt integreres i undervisningen. Såfremt undersøgelsen peger på, at de eksisterende rammer for it i læreruddannelsen bør ændres, må vi se på det. Undersøgelsen forventes afsluttet i december i indeværende år.

 

Derudover har ministeriet afsat forsøgs- og udviklingsmidler specifikt møntet på anvendelse af it i læreruddannelsen. Midlerne skal bruges til at igangsætte forskellige udviklingsarbejder med it i læreruddannelsen således, at der kan sikres en mere ambitiøs anvendelse af it som pædagogisk og didaktisk redskab i læreruddannelsen. Midlerne skal endvidere bruges til at afdække forskellige modeller for implementering af den pædagogiske anvendelse af it i læreruddannelsen og udbrede best practice på området.

 

For så vidt angår folkeskolelærerne kan jeg oplyse, at 83 pct. af lærerne i dag har gennemført ”Skole-it”.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder