Folketingets Uddannelsesudvalg
 Svar på spørgsmål 107 (alm. del)                                                                          05-02-2009
I brev af 20. januar 2009 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål nr. 107 alm. del.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christine Antorini (S).
Spørgsmål 107:
â€Hvordan ønsker ministeren at øge lærernes og de lærerstuderendes it-kompetencer, der senest af professor Kirsten Drotner, Syddansk Universitet er blevet evalueret til at være utilstrækkelige?
Svar på spørgsmål 107:
Som anført i svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 106 indgÃ¥r anvendelsen af it allerede i vid udstrækning i rammerne for læreruddannelsen. Det er herefter uddannelsesinstitutionernes ansvar at sikre sig, at de studerende tilegner sig disse it-kompetencer. Â
Læreruddannelserne har bl.a. muligheden for at tilbyde de studerende â€Skole-it for lærerstuderendeâ€, som er en særlig version af Pædagogisk IT-kørekort®. Læreruddannelsens lærere har tidligere, som efteruddannelsestilbud kunne tage â€Seminarie-itâ€. Dette tilbud er nu videreført i det pædagogiske it-kørekort, som bestÃ¥r af en række forskellige moduler, som lærerne kan sammensætte, sÃ¥ det passer til deres undervisningssammenhænge. Â
Ministeriet er opmærksom pÃ¥, at it er et dynamisk felt, som løbende udvikler sig, og hvor der kontinuerligt udvikles ny viden. Danmark indgÃ¥r derfor ogsÃ¥ i OECD undersøgelsen â€New Millennium Learners: ICT in Initial Teacher Trainingâ€. Undersøgelsen skal belyse, hvordan it som didaktisk og pædagogisk redskab bedst muligt integreres i undervisningen. SÃ¥fremt undersøgelsen peger pÃ¥, at de eksisterende rammer for it i læreruddannelsen bør ændres, mÃ¥ vi se pÃ¥ det. Undersøgelsen forventes afsluttet i december i indeværende Ã¥r.
Â
Derudover har ministeriet afsat forsøgs- og udviklingsmidler specifikt møntet på anvendelse af it i læreruddannelsen. Midlerne skal bruges til at igangsætte forskellige udviklingsarbejder med it i læreruddannelsen således, at der kan sikres en mere ambitiøs anvendelse af it som pædagogisk og didaktisk redskab i læreruddannelsen. Midlerne skal endvidere bruges til at afdække forskellige modeller for implementering af den pædagogiske anvendelse af it i læreruddannelsen og udbrede best practice på området.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r folkeskolelærerne kan jeg oplyse, at 83 pct. af lærerne i dag har gennemført â€Skole-itâ€.