Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

   

 

Svar på spørgsmål 106 (alm. del)                                                                            05-02-2009

I brev af 20. januar 2009 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål nr. 106 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christine Antorini (S):

 

Spørgsmål 106:

”Ministeren bedes orientere udvalget om, hvordan anvendelse af it i undervisningen er blevet styrket med den nyeste læreruddannelsesreform?”

 

Svar på spørgsmål 106

It indgår eksplicit i både læreruddannelsesloven og den tilhørende bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Det fremgår af bemærkningerne til loven, at:

 

”Det er hensigten at foretage en opstramning af samtlige fagbeskrivelser og i den forbindelse bl.a. at præcisere anvendelse af it i uddannelsen. Informationsteknologi og kommunikationsteknologi (IKT) skal integreres bedre i undervisningen i læreruddannelsen. Kravet om integration af IKT i læreruddannelsens undervisning vil med reformen blive fastholdt og gennem dialog og drøftelser med interessenter, vil behovet for yderligere initiativer blive overvejet”.

                            

I bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen indgår denne hensigtserklæring i § 16:

 

”§ 16. Uddannelsesinstitutionen skal sikre, at informations- og kommunikationsteknologi i relevant omfang integreres i undervisningen af alle fag. Informations- og kommunikationsteknologi i undervisningen skal bidrage til at udvikle det enkelte fags emner, begreber og metoder.   

Stk. 2. Uddannelsesinstitutionernes tilrettelæggelse af uddannelsen skal bidrage til, at

den studerende tilegner sig teoretiske og praktiske forudsætninger for at anvende informations- og kommunikationsteknologi i forbindelse med undervisning og evaluering i folkeskolen.

 

Endvidere fremgår inddragelsen af it og medier eksplicit af de enkelte fagbeskrivelser. Som eksempel kan målbeskrivelsen for faget almen didaktik nævnes:

 

e) Anvende it som didaktisk redskab i forbindelse med forberedelse og udførelse af undervisning.

 

Et andet eksempel er de centrale kundskabs- og færdighedsområder for linjefaget dansk, hvoraf det fremgår, at indholdet bl.a. er:

 

I) It som fagrelateret anvendelses- og læringsområde

 

Undervisningsministeriets udsendte i november 2007 ”It vejledning for læreruddannelsen”, som understøtter bekendtgørelsens inddragelse af it

i forhold til hele studieforløbet og i relation til de enkelte fag.

 

It vejledningen indeholder en analyse af kravene i bekendtgørelsen og er suppleret med en detaljeret analyse af to studieordninger, som tilsammen kan give inspiration til, hvordan det enkelte læreruddannelsessted kan integrere it i det samlede studieforløb og i de enkelte fag.

 

Konkret indeholder vejledningen et generelt afsnit om it- og medieintegration, en uddannelsesvejledning, der primært henvender sig til det samlede læreruddannelsessted og en lærerfaglig vejledning, hvis målgruppe er de faglige miljøer på læreruddannelsesstederne.

 

Disse forhold har tilsammen styrket anvendelsen af it i den seneste lov om anvendelse af it i læreruddannelsen.

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder