Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 106 (alm. del)                                                                           05-02-2009
I brev af 20. januar 2009 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål nr. 106 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christine Antorini (S):
Spørgsmål 106:
â€Ministeren bedes orientere udvalget om, hvordan anvendelse af it i undervisningen er blevet styrket med den nyeste læreruddannelsesreform?â€
Svar på spørgsmål 106
It indgår eksplicit i både læreruddannelsesloven og den tilhørende bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Det fremgår af bemærkningerne til loven, at:
â€Det er hensigten at foretage en opstramning af samtlige fagbeskrivelser og i den forbindelse bl.a. at præcisere anvendelse af it i uddannelsen. Informationsteknologi og kommunikationsteknologi (IKT) skal integreres bedre i undervisningen i læreruddannelsen. Kravet om integration af IKT i læreruddannelsens undervisning vil med reformen blive fastholdt og gennem dialog og drøftelser med interessenter, vil behovet for yderligere initiativer blive overvejetâ€.
                           Â
I bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen indgår denne hensigtserklæring i § 16:
â€Â§ 16. Uddannelsesinstitutionen skal sikre, at informations- og kommunikationsteknologi i relevant omfang integreres i undervisningen af alle fag. Informations- og kommunikationsteknologi i undervisningen skal bidrage til at udvikle det enkelte fags emner, begreber og metoder.  Â
Stk. 2. Uddannelsesinstitutionernes tilrettelæggelse af uddannelsen skal bidrage til, at
den studerende tilegner sig teoretiske og praktiske forudsætninger for at anvende informations- og kommunikationsteknologi i forbindelse med undervisning og evaluering i folkeskolen.
Endvidere fremgår inddragelsen af it og medier eksplicit af de enkelte fagbeskrivelser. Som eksempel kan målbeskrivelsen for faget almen didaktik nævnes:
e) Anvende it som didaktisk redskab i forbindelse med forberedelse og udførelse af undervisning.
Et andet eksempel er de centrale kundskabs- og færdighedsområder for linjefaget dansk, hvoraf det fremgår, at indholdet bl.a. er:
I) It som fagrelateret anvendelses- og læringsområde
Undervisningsministeriets udsendte i november 2007 â€It vejledning for læreruddannelsenâ€, som understøtter bekendtgørelsens inddragelse af it
i forhold til hele studieforløbet og i relation til de enkelte fag.
It vejledningen indeholder en analyse af kravene i bekendtgørelsen og er suppleret med en detaljeret analyse af to studieordninger, som tilsammen kan give inspiration til, hvordan det enkelte læreruddannelsessted kan integrere it i det samlede studieforløb og i de enkelte fag.
Konkret indeholder vejledningen et generelt afsnit om it- og medieintegration, en uddannelsesvejledning, der primært henvender sig til det samlede læreruddannelsessted og en lærerfaglig vejledning, hvis målgruppe er de faglige miljøer på læreruddannelsesstederne.
Disse forhold har tilsammen styrket anvendelsen af it i den seneste lov om anvendelse af it i læreruddannelsen.