Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 105 (Alm. del):                                                                          21-01-2009

 

I brev af 16. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF):

 

Spørgsmål 105:

”Vil ministeren oplyse, hvor mange gymnasieelever, der i løbet af deres grundforløb vælger en anden studieretning end den, de havde valgt i deres forhåndstilkendegivelse?”

 

Svar:

Ministeriet har ikke statistikker, der kan besvare dette spørgsmål. Årsagen til, at sådanne oplysninger ikke er indhentet, er, at det for at få en anvendelig statistik ville være nødvendigt at interviewe hver enkelt elev for at kunne afdække årsagen til, at eleven ender på en anden studieretning end den, der var anført i forhåndstilkendegivelsen. I nogle tilfælde har eleverne således ønsket en studieretning, der på grund af beskeden tilslutning ikke bliver oprettet. I andre tilfælde har eleven flyttet skole i løbet af grundforløbet, og den nye skole tilbyder ikke de samme studieretninger som den gamle. Derudover er der en del elever, der i løbet af grundforløbet bliver mere afklaret med hensyn til deres faglige interesser og derfor ønsker en anden studieretning.

 

Der foreligger dog en vis viden om den rejste problemstilling. I den nyligt udsendte rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut med evaluering af gymnasiereformen på hhx, htx og stx (byggende på bl.a. en spørgeskema­undersøgelse blandt 2223 elever) kan man således læse i kapitel 4:

 

”Antallet af elever der skifter mellem studieretninger – eller mellem uddannelser – er beskedent. Kun mellem 5 og 15 % af respondenterne i spørgeskemaundersøgelsen blandt tredjeårselever og dimittender tilkendegiver at de har ønsket af skifte studieretning efter de begyndte på gymnasiet (flest på stx).

I spørgeskemaundersøgelsen tilkendegiver omkring halvdelen af de elever der ønskede at skifte studieretning at dette ikke var muligt. Undersøgelsen viser i øvrigt, at det indtryk eleverne fik af fagene på grundforløbet, er den enkeltfaktor som flest elever tillægger stor betydning for deres ønske om at skifte studieretning, det gjorde mellem 25 og 50 % af de elever der ønskede at skifte.”

 

Om arten af studieretningsskift i stx skriver rapporten bl.a.:

 

”Under interviewene med lederne under skolebesøgene fremhævede lederne at de relativt få elever der skiftede studieretning, typisk skiftede inden for hovedområderne. De vurderede fx at det kun var få elever der skiftede til en naturvidenskabelig studieretning hvis de ikke havde tilkendegivet en forhåndsinteresse for en sådan studieretning.”

 

   

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder