Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

 

Svar på spørgsmål 100 (Alm. del):                                                                          17-02-2009

I brev af 15. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christine Antorini (S):

 

Spørgsmål 100:

"Ministeren bedes vurdere, hvorvidt bøn og andre religiøse handlinger i

folkeskolen lever op til vejledningen for faget Kristendomskundskab, hvor der står (s. 58) om religionsbegrebet: "Med folkeskolen af 1975 skulle skolen ikke længere på kirkens vegne forestå dåbsoplæringen, og siden da har man skelnet mellem undervisning og forkyndelse. Det betyder, at religionerne i en faglig sammenhæng er ligeværdige, og at der i skolen snarere undervises om religion end i religion. Af samme grund spiller de fagspecifikke færdigheder en underordnet rolle i faget. Eleverne skal ikke lære i skolen at udføre religiøse handlinger."

 

Svar:

Den i spørgsmålet nævnte vejledning er en del af de vejledende tekster til Fælles Mål for kristendomskundskab og sigter på indholdet af undervisningen i kristendomskundskab. Efter de bindende slutmål for faget skal undervisningen lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til bl.a. at forholde sig til, hvad kristendom er, samt formulere sig om brug og betydning af kristne symboler og ritualer.

 

Det fremgår af folkeskolelovens § 6, at kristendomskundskabens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangeliske-lutherske kristendom. Det er muligt at blive fritaget for undervisningen i faget.

 

Med hensyn til bøn kan en skolebestyrelse beslutte, at der på skolen gennemføres aktiviteter med et religiøst indhold som led i skolens undervisning eller andre arrangementer i det omfang, aktiviteterne tilrettelægges på en måde, så de ikke har karakter af forkyndelse. Det skal være muligt at blive fritaget herfor.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder