Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25 . juni 2009004-u18-1095
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål 999(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 999:
"Ministeren bedes kommentere de forhold, der omtales i vedhæftet artikel fraIngeniøren den 10. juni 2009 ”Trafikkens CO2-beregner er totalt upræcis”,herunder især hvorfor der endnu ikke er sket en opdatering af TEMA2000 mo-dellen"Svar:
Viden om bæredygtige transportløsninger er en del af grundlaget for den grøn-ne transportpolitik.Man kan på Færdselsstyrelsens hjemmeside finde oplysninger om brændstof-forbrug for alle nye og de fleste ældre bilmodeller på det danske marked.Bredere transportpolitiske analyser af bæredygtige transportløsninger kræverimidlertid nøje overvejelser om eksempelvis valg af transportform, udnyttelsenaf køretøjets kapacitet, valg af rute mm. Til den type af overvejelser har Trans-portministeriet udviklet beregningsmodellen TEMA.Det er besluttet, at TEMA fra år 2000 opdateres med nyeste data om køretøjerog trafik i samarbejde med rådgivningsvirksomheden COWI. Den nye versionaf modellen vil være klar til brug senere i år. Da der siden 2000 løbende er sketen forbedring af brændstoføkonomien og en skærpelse af emissionskravene fornye køretøjer vil den nuværende TEMA-model typisk vise en lidt højere miljø-påvirkning end det reelle niveau.
Som bekendt er der endvidere afsat 60 mio. kr. i aftalen om en grøn transport-politik af 29. januar 2009 til udvikling af en samlet landstrafikmodel. Dennemodel vil afgørende styrke grundlaget for strategisk planlægning på transport-området, herunder belysningen af konkrete transportinitiativer i forhold tilbl.a. CO2.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed