Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
703137_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. juni 2009855758004-u18-1090
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål 997(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 997:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. juni 2009 fra DanskeRegioner vedr. publikationen ”Visioner for den lokale og regionale kollektivetrafik”, jf. TRU alm. del - bilag 507."

Svar:

Jeg synes, at KL og Danske Regioner i oplægget kommer omkring mangeinteressante perspektiver for, hvordan den lokale og regionale kollektive trafikkan udvikles, så der kommer flere passagerer. I forbindelse med det førstemøde i Persontransportens Tænketank 16. juni 2009 fik jeg endvidere lejlighedtil at få oplægget uddybet.Jeg er glad for, at KL og Danske Regioner bakker op om regeringens vision om,at størstedelen af den fremtidige trafikvækst skal ske i den kollektive trafik.Med transportaftalen ”En grøn transportpolitik” har forligspartierne afsatmidler til en massiv styrkelse af den kollektive trafik. Eksempelvis er der afsat1,3 mia. kr. til at forbedre bussernes fremkommelighed og tiltrække flerepassagerer til busserne.Som det fremgår af oplægget fra KL og Danske Regioner, eranlægsinvesteringerne i forbindelse med fremkommelighedsprojektererfaringsvist tilbagebetalt på 4-6 år. Med en statslig medfinansiering på 50 pct.halveres kommunens eller regionens andel af anlægsinvesteringen. Herefterbidrager investeringen til en permanent forbedring af driftsøkonomien, somkommunen eller regionen kan vælge at bruge til eksempelvis yderligereserviceløft.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed