|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. november 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-707  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 97 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes i anledning af vedhæftede artikel fra sjællandske.dk den 3. november 2008 â€Lange udsigter til flere togstop i Sorø†oplyse, om DSB selvstændigt har ret til at forøge trafikbetjeningen af f.eks. Sorø station udover det, der fremgÃ¥r af DSB’s kontrakt med Trafikstyrelsen (Transportministeriet), eller om det kræver en ændring af kontrakten."
Antallet af togafgange pr. time til/fra Sorø station er fastlagt i henhold til â€Kontrakt mellem Trafikministeriet og DSB om fjern- og regionaltrafik udført som offentlig service i perioden 2005-2014â€, hvor der er angivet en sÃ¥kaldt standsningsplan for, hvor mange afgange DSB som minimum skal tilbyde passagererne for hver enkelt station.
Det fremgår af kontrakten, at der kun stilles krav om timedrift i forbindelse med trafikbetjeningen for Sorø station. Standsningsplanen er udtryk for en samfundsøkonomisk afvejning mellem den rejsetidsforlængelse som passagerer i tog, der kører gennem en station påføres ved ekstra stop, sammenholdt med fordelene for de lokale passagerer på stationen som får flere afgange at vælge mellem.
DSB kan dog vælge at tilbyde flere afgange, hvis man i de enkelte tilfælde skønner det hensigtsmæssigt.
Lars Barfoed