|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            5. januar 2009 J. nr.          004-U18-739  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 96 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes kommentere vedhæftede artikel fra Frederiksborg Amts Avis den 3. november 2008 "Natteravne skal hjælpe i toget", set i relation til svar på (2007-08, 2. samling) TRU alm. del - spm. 884 og 968, samt tilkendegive, om ministeren stadig finder, at forholdene på Kystbanen er tilfredsstillende."
Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål 884 og 968 (TRU alm. del), så følger DSB løbende udviklingen for at sikre tryghed på stationer og i tog.
Endvidere oplyser DSB, at DSB på baggrund af flere tilfælde af overfald og anden form for overgreb mod togpersonalet har taget en række initiativer for at sikre tryghed for såvel kunder som personale. Blandt disse initiativer er den omtalte aftale med Natteravnene. Ordningen med Natteravnene forsætter også efter DSBFirst overtager trafikken i januar.
Jeg hæfter mig i den forbindelse ved, at det af artiklen fra Frederiksborg Amts Avis fremgår, at der er gode erfaringer med en lignende ordning for Køge Bugtbanen.
Herudover oplyser DSB, at der er iværksat:
Det er således mit indtryk, at DSB følger situationen på Kystbanen, og aktivt tager tiltag med henblik på at afhjælpe problemer med sikkerhed og utryghed.
Lars Barfoed