Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
698499_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
15. juni 2009848325004-U18-1076
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 958(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 958:

"Ministeren bedes fremsende det materiale fra eksterne juridiske rådgivere,som førte til, at DSB undlod at rejse en sag mod AnsaldoBreda, eller orientereom indholdet af denne rådgivning."

Svar:

DSB har oplyst, at indstillingen fra DSB's eksterne advokat kan sammenfattestil følgende:Set i forhold til DSB's Ultimatum af 19. maj 2008 var 12 af de krævede 14 tog-sæt i en NT konfiguration leveret pr. 1. maj 2009, og de sidste 2 NT togsæt blevleveret 18. maj 2009.Pr. 1. maj 2009 stillede AB endvidere som krævet i DSB's Ultimatum togsæt nr.22 til rådighed for DSB i en PTO konfiguration med henblik på testning, her-under særligt af koblingsfunktionerne (2 togsæt). Trafikstyrelsen har den 4.maj 2009 udstedt en betinget typegodkendelse for togsæt nr. 22 til kørsel ikommerciel drift. DSB's projektorganisation har oplyst, at de på leveringstids-punktet og under testningen konstaterede mangler ved togsæt nr. 22 ikke er tilhinder for togsættets indsættelse i kommerciel drift. Manglerne ved togsæt nr.22 vurderes herefter ikke at være så væsentlige, at de giver det fornødne sikregrundlag for at hæve IC4 Kontrakten.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed