Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
695732_0001.png
695732_0002.png
695732_0003.png
695732_0004.png
695732_0005.png
695732_0006.png
695732_0007.png
695732_0008.png
695732_0009.png
695732_0010.png
Orienterende notat til FolketingetsTrafikudvalg i forbindelse med rådsmødet den11. juni 2009Rådsmødet for transportministrene den11. juni 2009 er der syv dagsordens-punkter.Derudover er der på dagsordenen forenergiministrene den 12. juni én sag pådagsordenen om mærkning af dæk, somhører under Transportministeriets an-svarsområde.Mærkning afdæk
Det drejer sig om et forslag om mærk-ning af dæk med brændstofeffektivitetog andre vigtige parametre (dagsordens-punkt nr. 7)Forslaget går ud på at fremme markedetfor brændstofbesparende dæk.Dette skal ske ved at producenternekommer med standardiserede oplysnin-ger om;Dækkets brændstofeffektivitetDets vejgreb i vådt føre
Side 2/2
Dets afgivelse af rullestøj til omgi-velserne.Regeringen mener, at det er et meget po-sitivt forslag, da dækkene har stor be-tydning for vejtransportens energifor-brug og emissioner. Således er rullemod-standen ansvarlig for 20-30 pct. af køre-tøjernes samlede brændstofforbrug.Med ny teknologi kan rullemodstandenreduceres. Det betyder eksempelvis forpersonbiler en forskel på op til 10 pct. ibrændstofforbrug mellem de bedste ogde dårligste dæk.Med forslaget får forbrugerne et red-skab, så de kan foretage et kvalificeretvalg.På rådsmødet er forslaget sat på dagsor-denen til fremskridtsrapport.På dagsordenen for transportministreneer der, som ovenfor anført, 7 sager pådagsordenen.
Side 3/3
Revision afforvaltnings-strukturen forGalileo og Eg-nos
Den første sag er dagsordenspunkt nr. 1om revisionen af forordning om forvalt-ningsstrukturen for de europæiske pro-grammer for satellitbaseret radionaviga-tion (EGNOS og Galileo).Galileo-programmet er som bekendt detfælles europæisk satellitnavigationssy-stemet, der er under udvikling og somskal indeholde 30 satellitter og et antaljord-stationer.Forordningen om forvaltningsstruktu-rerne for EGNOS- og Galileo- program-met er fra 2004.Med revisionen sker der en tilpasning afforordningen til de nye strukturer, der erfastlagt i den seneste forordning omprogrammet fra 2008.Det drejer sig altså om at bringe forord-ningen fra 2004 i overensstemmelsemed forordningen fra 2008.
Side 4/4
Der er således primært tale om en admi-nistrativ ændring, der ikke har ind-holdsmæssig effekt for programmet.Regeringen vil arbejde for, at der opnåsoverensstemmelse mellem de to forord-ninger, således at der ikke opstår enusikker retssituation i forbindelse medde to tekster, der på visse punkter ermodstridende.På rådsmødet den 11. juni 2009 forven-tes en fremskridtsrapport om sagen be-handlet.ITS-direktivet
Den næste sag er dagsordenpunkt 2 ved-rører direktivforslaget om fastlæggelse aframmerne for ibrugtagning af intelligen-te transportsystemer (ITS) på vejområ-det.Kort sagt er formålet med direktivet, atfremskynde og koordinere anvendelsenaf intelligente transportsystemer (ITS)inden for vejtransport, herunder vej-transportens grænseflader til andretransportformer.
Side 5/5
Målet er via ITS at skabe en mere effek-tiv, mere miljøvenlig, mere sikker ogbedre sikret mobilitet for gods og passa-gererForslaget har været drøftet flere gange irådets landtransportarbejdsgruppe, ogvar desuden genstand for drøftelse pådet uformelle ministermøde i Tjekkiet iapril. Det fremgik bl.a. af mødet, at fleremedlemslande, herunder Danmark, øn-sker mere fokus på det økonomiskeaspekt, herunder hvad omkostningerneaf ITS-direktivforslaget bliver.Forslaget er på rådsmødet sat på dags-ordenen til fremskridtsrapport.Grønbog omTEN-T
Dagsordenpunkt nr. 3, er et sætrådskonklusioner om en grønbog omTEN-T.I grønbogen gennemgås den hidtidigepolitik på området ’transeuropæisketransportnet’ (TEN-T) og der gives envurdering af denne politiks stærke ogsvage sider. Desuden formuleres tre for-
Side 6/6
skellige optioner for den videre udviklingaf TEN-T.Ud fra en samlet betragtning vurderesdet at være i dansk interesse at pege påKommissionens udviklingsmodel nr. 3,der består af to lag: a) et primært net(skitseplaner) og b) et prioriteret net(basisnet) med udgangspunkt i de nuvæ-rende prioritetsprojekter.Udkastet til rådskonklusioner har væretbehandlet i rådets transportarbejds-gruppe, hvor en række lande, herunderDanmark, har udtrykt generel tilfreds-hed med formandskabets udkast. Et fler-tal har desuden tilkendegivet sympati foroption 3.

Buspassagerers

rettigheder

Dagsordenpunkt 4 er et forordningsfor-slag om buspassagerers rettigheder ogom ændring af forordning om samarbej-de mellem nationale myndigheder medansvar for håndhævelse af lovgivning omforbrugerbeskyttelse.
Side 7/7
Af de forhandlinger, som har været omforslaget ind til videre fremgår det, at al-le lande i princippet er positive overforvedtagelse af EU-regler om buspassage-rers rettigheder, men landene er ogsåenige om, at forslaget bør justeres på endel områder.Hovedproblemstillingen i forslaget eranvendelsesområdet, hvor mange lande- herunder Danmark - finder, at anven-delsesområdet bør begrænses til natio-nal og international bustrafik, således atlokal og regional bustrafik undtages.Formandskabets intention er at frem-lægge en fremdriftsrapport på rådsmø-det samt, at man på dette møde vil skullediskutere anvendelsesområdet for for-ordningsforslaget.Forordningom et europæ-isk banenetmed henblikpå konkur-rencebaseretgodstransport
Dagsordenpunkt 5 handler om et for-ordningsforslag om et europæisk bane-net med henblik på konkurrencebaseretgodstransport.
Side 8/8
Det er et forslag, der har til formål atforbedre afviklingen af den grænseover-skridende godstransport i EU.Regeringen er generelt positiv overforinitiativer til at løse udfordringerne om-kring international jernbanegodstrafik.Men det har i denne sag været vigtigt forregeringen at slå fast, at disponeringenaf det statsejede og finansierede baneneter en national opgave.Siden udvalget sidst blev orienteret omsagen i marts 2009, er der sket en rækkefremskridt i forhandlingerne, og vigtigeforhold for Danmark er faldet på plads.Der er stadig en række uafklaredespørgsmål om processerne omkring op-rettelse af godskorridorer samt kapaci-tetstildeling til godstog.Der forhandles stadig om forslaget.På rådsmødet har formandskabet satforslaget på dagsorden til politisk enig-hed.
Side 9/9
Luftfarts-aftale medGeorgien
Dagsordenpunkt 6 drejer sig om Kom-missionens forslag om at indgå en civilluftfartsaftale med Georgien.Kommissionen har tidligere indgået lig-nende aftale med Marokko, og fået man-dat til at forhandle med Jordan, Israel,Libanon, Tunesien og Algeriet.Hovedformålet med aftalen er en mar-kedsåbning på luftfartsområdet mellemhhv. EU og Georgien med harmonisere-de vilkår, og så vidt muligt på grundlagaf EU's bestemmelser på området.
Transportaf-tale medVestbalkan
Den sidste sag er dagsordenspunktnr. 8 om mandat til Kommissionentil at påbegynde forhandlinger påvegne af EU med Albanien, Bosnien& Herzegovina, Kroatien, den tidli-gere jugoslaviske republik Makedo-nien, Montenegro, Serbien samt Ko-sovo vedr. en traktat om oprettelseaf et transportfællesskab.Rådet gav på rådsmødet den 12.-13. juni2008 Kommissionen bemyndigelse til at
Side 10/10
indlede forhandlingerne med de oven-nævnte lande på Vestbalkan. På vej-transportområdet blev det dog besluttet,at Rådet skal vedtage et supplerendeforhandlingsmandat, når substansfor-handlinger skal finde sted.Kommissionen er i maj 2009 fremkom-met med et forslag til supplerende for-handlingsmandatet. Udover de eksiste-rende forhold indeholder mandatet bl.a.transport af farligt gods og uddannelseaf chauffører. Desuden foreslår Kommis-sionen en gradvis bevægelse mod fuldmarkeds-integration på området.Regeringen finder at det supplerendeudkast til mandat ligger i tråd med dedanske synspunkter.Sagen er sat på til vedtagelse i Rådet.