Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. november 2008

Dok.id        756711

J. nr.           004-U18-729

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. november stillet mig følgende spørgsmål 94 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 94:

 

"Som bekendt vil Fjord Lines manglende tilsejling til Hanstholm betyde et tab for havnen på 5 mio. kr. årligt og et omsætningstab til området Thy/Mors på ca. 100 mio. kr. årligt. Har denne meget uheldige situation for et yderområde fået ministeren til at overveje initiativer til at støtte havnen og området? Er ministeren indstillet på at støtte undersøgelser af alternative fragtruter? Er Ministeren i den forbindelse opmærksom på, at en lastvogn på strækningen Hanstholm–Padborg er ca. 1.300 kr. billigere i brændstofforbrug i forhold til strækningen  Hirtshals–Padborg?"

 

Svar:

 

Som anført i mit svar på spørgsmål 93 (TRU alm.del) er det havnens eget ansvar at sikre sin egen forretningsmæssige udvikling. Det er desuden en regional opgave at overveje initiativer til støtte af erhvervsudviklingen i området.

Jeg skal gøre opmærksom på, at Hanstholm Havn er kommet med i den udvidede forsøgsordning med modulvogntog. Der er i den forbindelse i finanslovsaftalen for 2008 afsat 8,1 mio. kr. til de nødvendige tilretninger af vejnettet til Hanstholm Havn. Disse investeringer vil bidrage til at styrke rammevilkårene for havnen.

Regeringen har som bekendt nedsat en godstænketank, hvor transportbranchen har mulighed for at drøfte områder af særlig relevans for branchen. Skulle en undersøgelse af alternative fragtruter være blandt disse områder, vil det selvfølgelig indgå i drøftelserne.

Jeg er ikke bekendt med de specifikke brændstofudgifter på de pågældende strækninger, men jeg antager, at transportbranchen nøje vurderer disse, når de planlægger deres transportløsninger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed