Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
698100_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. juni 2009845566004-u18-1057
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 915(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 915:

"Ministeren bedes redegøre for, hvordan Trafikstyrelsen (jf. procedurer ogmuligheder i kontrakten for Kystbanen) kan foranstalte, at køreplanen igen kanbringes i overensstemmelse med det tidligere standsningsmønster tilsvarendeden køreplan, der fulgtes, da DSB var operatør. Herunder bedes det oplyst,hvad omkostningerne for en sådan ændring er."

Svar:

Generelt har Trafikstyrelsen altid mulighed for at forhandle en tillægskontraktmed trafikoperatøren. Som i enhver anden forhandling er resultatet udtryk for,hvad parterne kan blive enige om. Det gælder også prisen.Jeg tør ikke give noget bud på, hvad omkostninger ved en sådan ændring kanblive, dels fordi den altså vil afhænge af en forhandling med operatøren, delsfordi en ændret køreplan måske vil skabe behov for ekstra togsæt og ekstrapersonale i Kystbanetrafikken.En ændring af køreplanen, som går imod den politiske aftale på området, vil jegnaturligvis drøfte med forligspartierne, før den eventuelt realiseres.I øvrigt er reduktionen af togbetjeningen af Snekkersten og Nivå stationer, somnævnt i besvarelsen af spørgsmål 914 (TRU alm. del), sket i forbindelse med enprioritering, der betyder en samtidig opgradering af togbetjeningen af andrestationer på Kystbanen med henblik på at sikre den bedst mulige køreplan forde fleste passagerer på strækningen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed