Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
695767_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. juni 2009845306004-u18-1053
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 902(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 902:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan den passager der ønsker at købe enOrange billet, men som hverken har adgang til en computer, og/eller ikke er istand til at bruge én, og/eller heller ikke har et Dankort fordi vedkommendestår i Ribers, skal bære sig ad med at købe en Orangebillet."

Svar:

DSB’s forpligtelser med hensyn til billetsalg er fastlagt i kontrakten mellemTransportministeriet og DSB og omfatter standardbilletter forstået som almin-delige billetter til standard, ti-turskort og periodekort. Der er desuden fastlagtsærlige vilkår for ung-billetter og billetter til pensionister, herunder førtidspen-sionister. For øvrige billetter er det overladt til DSB – på baggrund af en kom-merciel vurdering - at bestemme prisen, herunder hvordan billetterne skal sæl-ges.Jeg har endvidere forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:”I forbindelse med, at DSB Orange billetter kun er til salg på Internettet, er deropstillet kunde-pc’er i de betjente billetsalg, hvor kunderne kan betjene sig selvog eventuelt få assistance til betjeningen.Som følge af, at DSB Orange billetter til rejser over Storebælt kun sælges via In-ternettet, er de personer, der ikke har eller ønsker at have Dankort eller tilsva-rende betalingsmiddel henvist til at købe billetter mod kontant betaling i entenbilletsalg eller automater.”Jeg henholder mig til DSB’s svar.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed