Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. november 2008

J nr.             460-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 9 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 9:

”Vil ministeren tage initiativ til en analyse af den samfundsøkonomiske konsekvens af investeringer i cyklisme, i stil med de undersøgelser, der er gennemført i f.eks. England og Norge, som er omtalt i kapitel 6 og 7 i Det Økologiske Råds Rapport "Cykling, motion, miljø og sundhed" fra 2005. (Rapporten kan findes på http://www.ecocouncil.dk/download/cykelrapport_2005.pdf).”

 

Svar:

Transportministeriet udgav i 2007 en cykelstrategi: ”Flere cykler på sikker vej i staten”. Visionen bag cykelstrategien er:

”Transportministeriet vil arbejde for, at cykeltrafikken i Danmark forøges, og at cykelinfrastrukturen medvirker til en fremkommelighed og trafiksikkerhed for cyklister, som er blandt de bedste i verden”.

Grundforudsætningen bag strategien er, at det er en samfundsøkonomisk fordel, at så mange som muligt cykler. Denne forudsætning hviler på fordele ved cykling i form af reduceret trængsel ved overflytning af biltrafik til cykeltrafik, reducerede kørselsomkostninger, da cykling er den billigste transportform pr. kilometer, forbedret folkesundhed som følge af motion, samt reducerede miljøomkostninger, da cykler hverken støjer eller afgiver emissioner.

Selv om der også kan være samfundsøkonomiske ulemper i form af øget tidsforbrug og flere trafikuheld, er der således ingen tvivl om at cyklisme er godt set ud fra en samlet samfundsøkonomisk synsvinkel.

Vejdirektoratet overvejer løbende, hvordan man bedst muligt foretager samfundsøkonomiske vurderinger og beregninger, og jeg er enig i, at samfundsøkonomiske betragtninger er en overordentlig vigtig parameter i forhold til, hvordan vi prioriterer og investerer de midler, vi har.

 

 

Der ligger bl.a. en væsentlig udfordring i at sammenholde de samfundsøkonomiske fordele med investeringsomkostningerne, da det er vanskeligt at tilvejebringe konkret viden om, hvor meget øget cykling en given investering i form af f.eks. en ny cykelsti eller en kampagne vil give anledning til. Dette er heller ikke løst i nogle af de udenlandske undersøgelser, der henvises til.

Jeg vurderer på den baggrund, at vi pt. ikke råder over samfundsøkonomiske modeller, der kan kvalificere den positive vurdering, vi allerede har af cyklismens betydning for samfundsøkonomien, og at en analyse derfor ikke vil påvirke de beslutninger, vi i den kommende tid vil træffe angående cyklister og cyklisme. Derfor har jeg ikke for nærværende planer om at iværksætte en sådan analyse.



Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed