Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
698930_0001.png
698930_0002.png
698930_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. juni 2009844273004-u18-1044
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 895(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 895:

"Ministeren bede kommentere henvendelse fra Mogens Petersen, Herlev omfærgetrafikken til og fra Samsø, jf. TRU alm. del – bilag 468."

Svar:

Mogens Petersen spørger i henvendelsen om årsagen til, at Trafikstyrelsen hartruffet en beslutning, der har forringet besejlingen på overfarten Samsø-Kalundborg.Trafikstyrelsen oplyser, at færgebetjeningen på den kommunale rute Sælvig-Hou (Jyllandsruten) i øjeblikket er forringet på grund af en forsinketindsættelse af en ny færge på ruten (M/F Kanhave). Samsø Linien,Samsøtrafikken og Samsø Kommune er med opbakning fra transporterhvervetog turisterhvervet på Samsø, i den forbindelse nået til enighed om enmidlertidig færgetrafikløsning for hele Samsø frem til 21. juni 2009. Denneløsning har Trafikstyrelsen accepteret.Den midlertidige trafikløsning sikrer en bedre trafikal service på Jyl-landsruten, samtidig med, at den har færrest mulige negative konsekvenser forde rejsende på statens rute Kolby Kås-Kalundborg (Sjællandsruten).Ændringen indebærer, at den færge, der normalt anvendes på Jyllandsruten,indsættes i perioden fra 7. maj 2009 til 21. juni 2009 som hovedfærge påSjællandsruten, mens M/F Kyholm, der normalt anvendes på Sjællandsruten,indsættes som hovedfærge på Jyllandsruten.Trafikløsningen har konsekvenser for besejling af Sjællandsruten, idet M/FVesborg fra Jyllandsruten er mindre end M/F Kyholm på Sjællandsruten (70personbilenheder i forhold til 90 personbilenheder) og har en lidt længereoverfartstid end M/F Kyholm (125 minutter i forhold til 110 minutter).Desuden sker der ændringer i besejlingen. Især berører ændringerne den sidstedobbelttur pr. dag i den omtalte periode.
Konsekvenserne for Sjællandsruten afbødes som vist i oversigten herunder.

Dobbeltture,

normal

sejlplan

233*4

Dobbeltture 7.

maj – 21. juni

3434

Kapacitetseffekt

Øget kapacitetØget kapacitetReduceretkapacitetReduceretkapacitet
Side 2/2

Hverdage

Fredage

Lørdage

Søn- og

helligdage

* dog 23/5: normalt 2 dobbeltture
Det fremgår, at kapaciteten på hverdage øges, mens kapaciteten i weekendenog på helligdage reduceres.Generne ved den midlertidige forringelse af kapaciteten er søgt afbødet ved aten del af gods-transporten i videst muligt omfang søges henlagt til yderturene,hvor færgernes kapacitet ikke ventes at være fuldt optaget af personbiler.Billetpriserne og priserne for alt salg af varer om bord på den sidste dobbeltturalle dage i perioden reduceres med 25 %.De reservationer, der er foretaget, og som er berørt af de midlertidigesejlplanændringer, vil blive flyttet, og alle personer der har booket, vil blivekontaktet af rederiet.Mogens Petersen peger endvidere på, at der med de ændrede sejltider sker enforringelse af forbindelserne til bus og tog. Det er korrekt og naturligvisbeklageligt, men da den midlertidige trafikløsning kun løber i en kort periode,vil det være for omfangsrigt at ændre køreplaner for de tilsluttende busser ogtog.Endelig spørger Mogens Petersen til, om man vil udstede en ny dispensation,hvis færgen på Jyllandsruten ikke indsættes 22. juni 2009 som forventet.Ifølge Trafikstyrelsens oplysninger forsinkes indsættelsen af M/F Kanhave påJyllandsruten med yderligere 2-3 uger. Ulemperne ved den midlertidigesejlplan betyder at sejlplanen kun kan bestå i kortere tid. Betjeningen afSjællandsruten normaliseres igen fra 22. juni 2009, uagtet at M/F Kanhavebliver yderligere forsinket.Samsø Kommune arbejder i samarbejde med rederiet på en anden midlertidigløsning for Jyllandsruten fra 22. juni 2009 og frem til indsættelsen af M/FKanhave.
Side 3/3
Set i lyset af de forsinkelser, der har været på levering af den nye færge M/FKanhave til Samsø-Hou, kan der være begrundet bekymring for den planlagteindsættelse af de to tilsvarende nye færger på ruterne Bøjden-Fynshav ogSamsø-Kalundborg, som i så fald vil skulle håndteres. Trafikstyrelsen er iløbende dialog med rederiet om sagen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed