Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
696477_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. juni 2009843544004-u18-001042
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 889(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 889:

" Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget det nybygningsforslag for jernba-nen København-Køge-Ringsted, der blev fremlagt sidst i 1990'erne var budget-teret til, og hvor meget den seneste nybygningsløsning er budgetteret til, samtgøre rede for, hvorfor den nyeste nybygningsløsning er så meget billigere, tiltrods for den prisudvikling, der er sket i den mellemliggende tid."

Svar:

Nybygningsforslaget fra 1998-99 var budgetteret til 9 mia. kr., hvilket i dagenspriser ville andrage omkring 11,3 mia. kr.Anlægsoverslaget for den aktuelle løsning er endnu ikke endelig opgjort, mender er i januar 2009 budgetteret med 10 mia. kr.Den væsentligste forklaring på prisforskellen er, at der i det tidligere forslag varforudsat lange tunnelstrækninger for udføringen fra København. Endvidere harflytningen af projektet til at ligge nord for motorvejen mellem Køge og Bjæver-skov reduceret omkostningerne.Trafikstyrelsen vil fremlægge sin VVM-redegørelse i efteråret 2009, herunderet samlet anlægsskøn for projektet.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed