Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
696515_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. juni 2009843458004-u18-1040
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 884(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 884:

"Ministeren bedes oplyse, om det forholder sig således, at når en fejl pålokoførerens display i et IC4-togsæt, der angives som værende "falsk", viser sigenten at være ikke-eksisterende eller at være godartet, jf. svar på TRU alm. del -spm. 471, hvor det viste sig, at toget godt kunne bremse, kan det modsatte såogså være tilfældet, således at displayet viser, at alt er i orden, men hvor detefterfølgende så viser sig, at dette ikke er tilfældet, og at toget f.eks. enten ikkekan bremse eller har nedsat bremseevne?"

Svar:

Jeg har kontaktet DSB, som understreger, at toget altid vil reagere sikkerheds-mæssigt korrekt, såfremt der skulle opstå en bremsefejl, også selv om lokomo-tivføreren ikke får præsenteret en bremsealarm.Bremsesystemet reagerer uafhængigt af alarmsystemet og vil altid bringe togeti en sikker tilstand, såfremt der skulle opstå en bremsefejl. Dette gennem entenen nødbremsning af toget eller i form af traktionsspærring, der forhindrer togeti at køre. Opstår der en fejl i bremsesystemet, vil bremsesystemet selvstændigtbringe toget i en sikkerhedsmæssig korrekt tilstand.Det skal understreges, at alarmsystemet og bremsesystemet er to uafhængigesystemer, og at det alene er alarmsystemet, der er behæftet med fejl
Med venlig hilsen
Lars Barfoed