Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
697000_0001.png
697000_0002.png
697000_0003.png
697000_0004.png
NOTAT
27. maj 2009Vores reference:Sag 200906369Center for skibe(CFS)/jly
Passagerskibet POVL ANKERs deltagelse i øvelse i Østersøen i april2009BaggrundPassagerskibet POVL ANKER sejler på Bornholmstrafikkens ruter mel-lem Rønne-Ystad og Rønne-Sassnitz. Skibet er i perioder oplagt og ind-sættes efter behov i stedet for rederiets hurtigfærge, VILLUMCLAUSEN, og rederiets andre skibe, når de skal på værft. Skibet er god-kendt til at medtage op til 1.500 passagerer og 162 almindelige personbi-ler.ØvelserneOplysningerne nedenfor er baseret på rederiets indsendte redegørelse ogsamtaler med rederiet og Bornholms Marinedistrikt.Den 30. april 2009 deltog POVL ANKER i den internationale øvelseBALTIC SAREX 09. Rederiet Bornholmstrafikken besluttede, at den år-lige ordinære ISPS-øvelse1for træning i skibets terrorberedskab skulleafholdes samtidig. De to øvelser blev koordineret i et samlet forløb somén øvelse. Beskrivelsen i dette notat vedrører såvel BALTIC SAREX 09-øvelsen som ISPS-øvelsen.BALTIC SAREX er en årligt tilbagevendende øvelse for landene rundtom Østersøen. Øvelsens formål er at træne det internationale samarbejdemed henblik på at vedligeholde og udbygge de færdigheder, som er nød-vendige, hvis der indtræffer en ulykke til havs.BALTIC SAREX 09 var planlagt og arrangeret af Bornholms Marinedi-strikt på vegne af Søværnets Operative Kommando (SOK). Syv landedeltog med 25 skibe og 4 helikoptere. Bornholmstrafikken havde ikke tid-
SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C2100 København Ø
Tlf.Fax
39 17 44 0039 17 44 01
CVR-nr. 29 83 16 10EAN-nr. 5798000023000[email protected]www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
ISPS-koden: Året efter terroraktionen i USA den 11. september 2001 vedtog FNs sø-fartsorganisation, IMO, en række tiltag, som skulle forebygge, at skibsfarten og havne-faciliteter kunne anvendes i forbindelse med international terrorisme. Blandt tiltagenevar indførelsen af sikringsalarmer i skibene, sikringsniveauer og adgangskontrol. De nyeregler kom til at hedde: International kode for sikring af skibe og havnefaciliteter (ellerpå engelsk: International Ship & Port Facility Code – ISPS koden).
1
2/4
ligere deltaget i øvelsen. Ved øvelsen skulle POVL ANKER deltage somstatist og agere passagerskib i nød.Af øvelsesoplægget fremgår det, at der skulle forekomme en række stærktødelæggende bombeeksplosioner om bord med 30 tilskadekomne. Detfremgår endvidere, at POVL ANKER ikke selv skulle kunne klare alle si-tuationerne om bord, men have assistance fra andre skibe. Efter det førstekvarter skulle POVL ANKER komme i en så svær situation, at skibetskulle evakueres og hjælpes fra andre deltagende skibe og helikoptere.Desuden var det planlagt, at der skulle sættes et større antal læ-ger/førstehjælpere om bord for at hjælpe med at behandle de tilskade-komne om bord på POVL ANKER.Det fremgår endvidere af øvelsesoplægget, at flere af skibets primæreindsatsmuligheder i en nødsituation ikke måtte benyttes, f.eks. sprinkler-anlæg, CO2-brandslukningsudstyr og evakueringssystemet. Selve BAL-TIC SAREX 09 øvelsen om bord på POVL ANKER havde udelukkendetil hensigt at øve de andre deltagende enheders kunnen (dvs. ikke mand-skabet på POVL ANKER, der blot skulle agere som statister).Den årlige ISPS-øvelse afholdes af rederiet i henhold til den internationa-le kode for sikring af skibe og havnefaciliteter mod terroraktioner, ISPS-koden. Øvelsen skal teste kommunikation, koordinering, ressourcetil-gængelighed og reaktioner. Formålet med at gennemføre denne øvelse erat træne og kontrollere, at besætningen om bord og rederiets personale iland har et godt kendskab til alle de pålagte opgaver ved sikring mod ter-rorisme, og at påvise eventuelle mangler i forbindelse hermed. Alle øvel-ser i forbindelse med skibets sikkerhed har til formål at identificere for-hold, hvor der skal foretages forbedringer i form af ændrede procedurer,styrket træning mv.Afviklingen af øvelsenI henhold til øvelsesoplægget skulle bombeeksplosionerne medføre, atder var brug for skibets indsatsgrupper flere steder på samme tid, efter-som der var store ødelæggelser i blandt andet maskinrummet og mangesvært tilskadekomne. Skibets redningsbåde og mand over bord-både varogså ødelagt af bombeeksplosioner.Alle statisterne om bord havde fået besked på ikke at yde eller assisteremed førstehjælp til de 30 tilskadekomne passagerer. Dette skulle udføresaf redningsfolkene udefra.På grund af vejrforholdene ansås det imidlertid ikke for sikkert i øvelses-øjemed at overføre personel over skibssiden. At afbryde dele af en øvelsepå grund af vejrforholdene er i overensstemmelse med godt sømandskab
3/4
og Søfartsstyrelsens vejledning2og skyldtes hensynet til sikkerheden forde ombordværende og deltagerne på de andre skibe, der skulle hjælpePOVL ANKER i nød.Af hensyn til det store forarbejde, der var gjort, bl.a. med sminkede stati-ster, blev det samtidigt besluttet, at hændelsesforløbet om bord på POVLANKER skulle gennemspilles som en intern øvelse, selv om scenarietdermed blev ret umuligt.Derfor fik øvelsen ikke det planlagte forløb. Øvelsens element med over-førsel af brandslukningspersonel og læger/førstehjælpere blev ikke gen-nemført som planlagt. Evakuering over skibssiden blev heller ikke iværk-sat. I stedet måtte brandgruppen om bord på POVL ANKER selv be-kæmpe ”brande” flere steder i skibet og evakuere 5 svært tilskadekomnepersoner fra maskinrummet. Skibets egne evakueringsgrupper måtte eva-kuere passagerer og tage sig af de tilskadekomne personer - i modsætningtil, hvad der var lagt op til i øvelsesoplægget. Skibets personale fra cate-ringafdelingen, som er en del af sikkerhedsbesætningen, forsøgte at hånd-tere skibets genoplivningsudstyr, selv om de normalt kun skal bringe ud-styret til skibets navigatører, som er uddannet i brugen af udstyret.Erfaringer fra øvelsenØvelser af den beskrevne type afholdes med henblik på at afdække even-tuelle svagheder i beredskabet. Rederiet har bekræftet, at passagererneikke blev evakueret, men har samtidig påpeget, at øvelsen på dette punktikke var realistisk, idet der i øvelsesoplægget netop var forudsat, at pas-sagerne skulle evakueres. Desuden var det forudsat i øvelsesoplægget, atskibets primære indsatsmuligheder ikke måtte benyttes.Rederiet har endvidere bekræftet, at en røgdykker hurtigt måtte trækkesig ud af et røgfyldt rum som følge af manglende luft på røgdykkerfla-skerne. Røgdykkeren kom direkte fra maskinrummet og blev indsat i etandet lokale, hvor flere personer skulle bjærges ud. Han fik ikke kontrol-leret den tilbageværende luft i sit røgdykkerapparat, hvilket han burdehave gjort. Til gengæld reagerede han, som han skulle, og trak sig omgå-ende ud af lokalet, da han opdagede, at han manglede luft.Om bord på skibet deltog en repræsentant fra rederiet samt seks personerfra SOK og Bornholms Marinedistrikt som observatører. Bornholms Ma-rinedistrikt har bekræftet øvelsens forløb overfor Søfartsstyrelsen. Rede-riets observatør er af den opfattelse, at der er tale om en vellykket øvelse,hvori skibets mandskab påtog sig opgaver, der ligger ud over, hvad derkan forventes. De forbedringsmuligheder, som øvelsen har afdækket, harrederiet taget skridt til at få indført.
2
Vejledning nr. 5 af 28. november 2002, sikkerhed under båd- og brandøvelser om bordi skibe.
4/4
Ordinære redningsøvelser i POVL ANKERIfølge Søfartsstyrelsens Meddelelse B skal der på et skib, der er i drift,mindst 1 gang om ugen afholdes øvelser i overensstemmelse med skibetsberedskabsplan, også kaldet mønstringsruller. Et af formålene med disseøvelser er at vedligeholde besætningens kompetencer i brug af sikker-heds- og redningsudstyr og deres kendskab til udstyrets placering samt attræne besætningen i at arbejde sikkerhedsmæssigt forsvarligt, også i kriti-ske situationer.Som led i planlagte almindelige kontrolsyn i overensstemmelse med EU-regler om sikkerhed i passagerskibe er POVL ANKER blevet inspiceretaf både de tyske og svenske søfartsmyndigheder. Her er brand- og red-ningsøvelser blevet udført til de synende inspektørers tilfredshed. Dissesyn er gennemført efter øvelsen i Østersøen.Søfartsstyrelsen afholder syn hvert år og har sidst synet POVL ANKERden 10. - 11. marts 2009. Her fandt Søfartsstyrelsen tre forhold, der efter-følgende blev udbedret i henhold til styrelsens anvisninger.KonklusionUnder øvelsen bestod besætningen på POVL ANKER af den fastsattedriftsbesætning på 12 samt en sikkerhedsbesætning på 9, dvs. i alt 21 per-soner. Denne besætning opfyldte besætningsfastsættelsen.Der er væsentligt, at såvel rederi som besætning trænes i kritiske situatio-ner for dermed at drage erfaringer og blive bedre til at håndtere en rigtigulykke, hvis den måtte indtræde. I den efterfølgende evaluering af øvel-sen har rederiet Bornholmstrafikken observeret enkelte fejl og uhen-sigtsmæssigheder i forbindelse med afviklingen af øvelsen. Rederiet haroplyst, at der er rettet op på disse fejl.Ud fra de foreliggende oplysninger er det Søfartsstyrelsens samlede vur-dering, at forløbet af øvelsen ikke giver grundlag for alvorlig kritik afskib eller rederi eller ændringer i skibets besætningsfastsættelse. Øvelsenhar dog vist, at der kan være grund til at stramme op på de interne proce-durer i henhold til ISM-koden3(sikkerhedsstyringssystemet), herunder børrederiet sikre sig, at besætningsmedlemmerne har tilstrækkelig træningmed deres sikkerhedsmæssige opgaver i netop POVL ANKER.Søfartsstyrelsen vil kontrollere ovennævnte forhold ved det kommendeårlige tilsyn af rederiet i juni 2009.
3
ISM-koden: International Safety Management Code.