Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato29. maj 2009Dok.idJ. nr.004-u18-1034Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har på vegne af Per Clausen (EL) i brev af d. 6. maj 2009 stilletmig følgende spørgsmål 866 (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 866:
” Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på TRU alm. del - spm 807 oplyse,hvilke konkurrencemæssige fordele, det giver danske vognmænd at oprettedatterselskaber i andre EU-lande, når disse datterselskabers lastbiler bruges tiltransport ud og ind af Danmark.”Svar:
Ifølge International Transport Danmark, hvis konjunkturindeks er grundlag fordet stillede spørgsmål, formodes der at være forskellige motiver til, at danskevognmænd vælger at oprette datterselskaber i andre EU-lande.International Transport Danmark har på baggrund af deres tællinger aflastbiler, der krydsede den danske grænse i 2008, fremsat følgende grunde til,at flere danske vognmænd opretter datterselskaber i andre EU-lande: Højerepersonskatter i Danmark, mangel på kvalificeret arbejdskraft, danske særreglersamt nye markedsmuligheder.International Transport Danmark pointerer, at det er vigtigt at være ekstraopmærksom på de danske rammevilkår, samt at det er afgørende, at erhvervethar klare og ensartede regler at operere under.Som transportminister ligger det mig meget på sinde at sikre gode vilkår fortransporterhvervet. Således foregår der løbende et tæt samarbejde mellemtransporterhvervet og transportministeriet for at sikre klare og ensartede reglersamt bedre rammevilkår for de danske vognmænd.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed