Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
695252_0001.png
695252_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. juni 2009009-U18-1029
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 864(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 864:

"Da det ikke fremgår af lovforslaget eller det endelig vedtagne lov om en City-ring, at der skal placeres en metrostation på Assistens Kirkegård, bedes mini-steren oplyse, hvilken instans der har besluttet, at der skal placeres en metro-station på Assistens Kirkegård, hvornår denne beslutning er taget samt hvornården er meddelt offentligheden."

Svar:

Jeg skal her redegøre for beslutningsgangen i forbindelse med placeringen afen station på Assistens Kirkegård.I 2001 indgik staten og Københavns og Frederiksberg kommuner en aftale omat undersøge mulighederne for en cityring som metro nøjere. Aftalen var en delaf aftalen om kommunernes økonomi for 2002. Baggrunden var det såkaldteProjekt Basisnet om højklasset kollektiv trafik i hovedstadsområdet.I første fase af Udredning om en Cityring blev der set på flere forskellige linje-føringer for en cityring, men alle havde en station ved Nørrebros Runddel.Oprindelig var tanken at placere stationen ved Nørrebros Runddel ude underNørrebrogade med de gener, der fulgte heraf i form af bl.a. omfattende omlæg-ning af bustrafik i anlægsperioden. Tidligt blev der imidlertid peget på at læggestationen ind på den del af Assistens Kirkegård, der ligger lige op til NørrebrosRunddel, idet Københavns Kommune i 1989 traf beslutning om, at denne del afkirkegården skal overgå til park fra 2020.Et møde i forbindelse med udredningsarbejdet i december 2003 i det daværen-de Trafikministerium med deltagelse af Kirkeministeriet, Kulturarvsstyrelsenog Københavns Kommunes kirkegårdsmyndigheder bekræftede, at en placeringaf en station på denne del af kirkegården var realistisk.En station på Assistens Kirkegård er indeholdt i den rapport fra udredningensførste fase, som blev oversendt til Folketingets Trafikudvalg i januar 2004.Udredningens anden og sidste fase, som blev afrapporteret og oversendt tilFolketingets Trafikudvalg den 27. maj 2005, beskriver to alternative linjeførin-
ger, der begge har en station ved Nørrebros Runddel. Placeringen af stationenved Nørrebros Runddel er forskellig i de to linjeføringer, men hovedparten afbegge placeringer ligger inde på kirkegården. I udredningen er stationsplace-ringerne beskrevet både i tekst og tegninger.På baggrund af Udredningen indgik kommunerne og regeringen en Principaf-tale om Cityringen i december 2005. I Principaftalen er linjeføringen over Fre-deriksberg station valgt, og dermed også den beliggenhed af stationen ved Nør-rebros Runddel på Assistens Kirkegård, som knytter sig til denne linjeføring.På baggrund af Principaftalen indgik alle Folketingets partier på nær Enhedsli-sten i februar 2006 aftalen om udvidelsen af Metroen med Cityringen.Forslag til Lov om en Cityring blev fremsat den 21. februar 2007. I lovforslagetog i den senere vedtagne lov med tilhørende bekendtgørelse fremgår det, at lo-ven hviler på Udredningen fra maj 2005. Stationsplaceringen ved NørrebrosRunddel fremgår af kortet, der er bilag 1 til lovforslaget hhv. til loven.I lovforslagets bilag 3, der indeholder udkast til den tilhørende ”Bekendtgørelseom placering og udformning af stationer og skakte m.m.” henvises der i bilag 1til Udredningens afsnit 7.2 – 7.15.6. for en nærmere gennemgang af de enkeltestationer.Lov om en Cityring af 6. juni 2007 blev vedtaget af alle folketingets partier und-tagen Enhedslisten.Oplysninger om udformning af stationen ved Nørrebros Runddel på AssistensKirkegård og om konsekvenserne heraf i forhold til kirkegården har således væ-ret offentlig tilgængelige flere år før lovens vedtagelse.Efterfølgende har de to kommuner udarbejdet en fælles VVM-redegørelse jf.Cityringlovens § 3, stk. 3, som var i offentlig høring i efteråret 2008. Heraffremgår placeringen af stationen på Assistens Kirkegård også. På baggrundheraf forelagde de to kommuner en koordineret indstilling om godkendelse afanlægget for mig i februar 2009. Kommunernes koordinerede indstillinger medbilag er oversendt til Folketingets Trafikudvalg.På den baggrund kunne jeg i overensstemmelse med bestemmelserne i City-ringsloven – efter at have besvaret en række spørgsmål fra Trafikudvalget –godkende anlægget af Cityringen i slutningen af marts 2009.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed