Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. maj 2009004-1028
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 863(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 863:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. maj 2009 fra Brdr. Markus-sens Metalfabrik vedr. autoværn, jf. TRU alm. del - bilag 456."Svar:
Af henvendelsen fremgår det, at Metalvarefabrikken mener, at det er politiskbesluttet at prøve at etablere 2+1 veje med midterautoværn, hvorfor fabrikkengerne vil præsentere deres kabelautoværn.Indledningsvis vil jeg understrege, at det ikke er politisk besluttet, at man vilprøve at etablere 2+1 veje med midterautoværn, som det bl.a. kendes fra Sveri-ge. Jeg vil samtidig tilkendegive, at jeg ikke er afvisende over for idéen, såfremtder findes egnede strækninger, hvor behovet er til stede.Det har været overvejet, om der skulle forsøges noget lignende i Danmark. Bl.a.har Færdselssikkerhedskommissionen i sin nationale handlingsplan fra 2007,”Hver ulykke er én for meget”, foreslået, at brede veje uden midterrabat i åbentland kan etableres som 2+1-veje med midterautoværn.I Sverige er forudsætningerne for at etablere disse veje imidlertid anderledesgunstige end i Danmark. De svenske veje med midterautoværn er som regel aftypen ”2+1”, det vil sige veje med tre vognbaner, hvor hver færdselsretning skif-tes til at have en ekstra vognbane til at overhale i. I langt de fleste tilfælde erdisse veje etableret ved at ombygge såkaldte ”13 meter veje”, altså veje, hvor kø-rebanen i forvejen var 13 meter bred. Almindelige landeveje med en sådanbredde eksisterer stort set ikke i Danmark, og vi vil derfor ikke kunne etablere2+1-veje med autoværn uden at skulle foretage betydelige vejudvidelser.Dertil kommer, at de overordnede veje i Sverige som regel har færre sideveje ogfærre private indkørsler end i Danmark, hvor befolkningstætheden er større. ISverige er det derfor mindre problematisk at etablere lange strækninger med etgennemgående midterautoværn, som jo forhindrer venstresving til sideveje ogindkørsler.
Der er et enkelt sted i Danmark foretaget en ombygning inspireret af de sven-ske 2+1-veje. På Djursland er en statslig motortrafikvej for nogle få år sidenombygget, således at der på to delstrækninger er etableret ekstra vognbaner tilbrug for overhaling og samtidig opsat stålpladeautoværn som midterautoværn.I Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttet, atændre motortrafikvejsprojektet mellem Holbæk og Vig (2. og 3. etape) således,at vejen anlægges som 2+1 motortrafikvej med et overkørbart midterareal fremfor den før forudsatte 2-sporede motortrafikvej. Det vil være muligt at anlæggehele strækningen som 2+1-vej med de eksisterende arealreservationer. Det erdog ikke muligt at anlægge vejen som 2+1-vej med midterautoværn, idet dettevil kræve et bredere midterareal, samt formentligt nødvendiggøre nødspor iden side af vejen med ét spor.Såfremt det på et senere tidspunkt besluttes at etablere 2+1 veje med midterau-toværn, vil der bl.a. konkret skulle tages stilling til, om det skal være stålplade-autoværn eller kabelautoværn.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed