Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
693082_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. maj 2009840575004-u18-1019
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 832(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 832:

"Kan ministeren bekræfte, at de nye dobbeltdækkervogne er tungere end andrevogne, og at de derfor stiller større krav til lokomotivernes materielstandard?"

Svar:

Jeg har kontaktet DSB, som har oplyst, at det er korrekt, at én dobbeltdækker-vogn isoleret set vejer mere end én vogn af det blå materiel, men en dobbelt-dækkervogn har også væsentligt flere pladser.Til et tog med dobbeltdækkervogne skal der, i forhold til et tog med blåt mate-riel, bruges færre vogne til at opnå samme antal pladser. Under denne forud-sætning vejer et tog med dobbeltdækkervogne således samlet set mindre end ettog med blå vogne, og dobbeltdækkervogne stiller i det hele taget mindre kravtil lokomotivets trækkraft.Dobbeltdækkervogne er i modsætning til de blå vogne udstyret med klimaan-læg, der også kræver energi fra lokomotivet. Men den samlede belastning af lo-komotiverne ved fremførsel af dobbeltdækkertog med det antal vogne, somDSB anvender i sine tog, ligger inden for lokomotivernes kapacitet og på niveaumed - eller under - belastningen af tilsvarende tog med blåt materiel.Med venlig hilsen
Lars Barfoed