Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
693080_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. maj 2009840575004-u18-1019
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 831(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 831:

"Vil ministeren indhente en statusredegørelse fra DSB over, hvor mange loko-motiver de har, hvor gamle de er, hvilken stand de er i, hvor tit de bryder sam-men, og om der er problemer med at skaffe reservedele? Baggrunden forspørgsmålet er vedlagte artikel i Berlingske Tidende den 28. april 2009 ”Veddu, hvordan man staver til DSB? R-Ø-V”."

Svar:

Jeg har kontaktet DSB, som har oplyst mig, at DSB i dag har 37 ME lokomoti-ver, som er bygget og leveret i perioden 1981 – 1986, og 6 elektriske EA loko-motiver der er bygget og leveret i perioden 1984 - 1993. På nuværende tids-punkt er der ca. 25.-30.000 km mellem hvert nedbrud på de to lokomotivtyper.Lokomotiverne vedligeholdes efter de standarder og normer, der er fastsat fordisse lokomotiver. Vedligehold kan omfatte eftersyn, justering, reparation ogudskiftning af delsystemer. Vedligeholdet af de enkelte delsystemer er baseretpå faste kilometer-baserede intervaller med henblik på optimering af driftssta-bilitet og omkostninger til vedligehold. Baseret på løbende driftserfaringer ju-steres vedligeholdelsesaktiviteter for de enkelte delsystemer.Der er ingen systematiske problemer med at skaffe de nødvendige reservedeletil lokomotiverne, og det omtalte nedbrud kan heller ikke henføres til proble-mer med at skaffe reservedele.Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg på baggrund af de generelle passagerinformationsforhold - samt specifikt hændelsen den 24. april - har rettet henvendelse tilDSB og Banedanmark med henblik på, at passagerinformationen skal forbed-res.Med venlig hilsen
Lars Barfoed