Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
28. april 2009EHL407352009-154-0179
Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelse afspørgsmål AE og AF af 23. marts 2009 fra Folketin-gets Trafikudvalg (Alm. del) i samråd den 30. april2009 kl. 10.30.
Spørgsmål AE:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan han vilsikre, at udenlandske chauffører, som begår lov-overtrædelser, bliver retsforfulgt på lige vilkår meddanske chauffører.”Spørgsmål AF:
”Vil ministeren sikre, at de muligheder lovgivnin-gen giver til at tilbageholde udenlandske køretøjer,indtil en bøde er betalt, udnyttes effektivt?”
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at færdselslovens reg-ler selvfølgelig skal overholdes af både danske og uden-landske chauffører.
Jeg vil også gerne slå fast, at politiet og anklagemyndig-heden tilstræber at strafforfølge udenlandske chauffører idet omfang, det er juridisk og praktisk muligt.
Og politiet har i mange tilfælde ganske effektive retsmid-ler til rådighed.
Når både chaufføren og køretøjet er hjemmehørende iudlandet, så kan politiet efter færdselsloven tilbageholdedet pågældende køretøj, indtil en eventuel forskyldt bødeer betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen.
Og det er helt sædvanlig praksis for politiet at udnytteden mulighed. Det er altså ikke behov for – som der erlagt op til i spørgsmål AF – at tage skridt til at sikre, atdenne mulighed udnyttes effektivt.2
Ordningen med tilbageholdelse af køretøjer gælder ikke,hvis chaufføren hører hjemme i et af de andre nordiskelande. I stedet anvender politiet en særlig nordisk samar-bejdsaftale, der indebærer, at politiet sender et bødefore-læg direkte til chaufføren på bopælsadressen i hjemlan-det.
Når det er sagt, skal det også oplyses, at overtrædelser affærdselsloven, som konstateres ved ATK – altså automa-tisk trafikkontrol – indebærer nogle særlige udfordringer.
I modsætning til andre former for kontrol, bliver det på-gældende køretøj ved ATK jo ikke standset af politiet iforbindelse med overtrædelsen, men blot fotograferet.
Det betyder for det første, at politiet ikke har mulighedfor at tilbageholde køretøjet, og for det andet, at politietikke kender chaufførens identitet, men kun indregistre-ringsnummeret på køretøjet.3
Hvis det pågældende køretøj er indregistreret i et andetnordiskland, er mulighederne for at strafforfølge chauf-føren på grundlag af ATK ret gode.
Den nordiske samarbejdsaftale, som jeg nævnte før, in-debærer nemlig, at det danske politi kan få hjælp fra poli-tiet i det pågældende andet nordiske land til at få chauffø-ren identificeret og afhørt. Og derefter kan det danskepoliti, som jeg også nævnte før, sende et bødeforelægdirekte til chaufføren på bopælsadressen i det pågælden-de nordiske land.
Hvis det køretøj, som fotograferes med ATK, er indregi-streret uden for Norden, stiller sagen sig noget vanskeli-gere. Som min forgænger tidligere har redegjort for i etsvar til Trafikudvalget af 4. september 2008 på spørgsmålnr. 942, så foretages der i disse tilfælde kun retsforfølg-ning i begrænset omfang.
4
Det skyldes, at vurderingen hidtil har været, at det eruforholdsmæssigt ressourcekrævende og formentlig ipraksis kun sjældent muligt at gennemføre sagerne efterde gældende retshjælpskonventioner med ikke-nordiskelande.
Der er imidlertid nedsat en arbejdsgruppe med deltagelseaf Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Justitsministeriet, sombl.a. på baggrund af nye EU-instrumenter skal undersøge,om det er hensigtsmæssigt at indføre en særlig ordningfor opkrævning af bøder, som er pålagt udenlandske bili-ster i forbindelse med ATK her i landet.
Arbejdsgruppen skal således blandt andet se på, om nyeEU-instrumenter som f.eks. den såkaldte bøderammeafgø-relse og Prüm-afgørelse giver mulighed for i praksis i vi-dere omfang end i dag at opkræve bøder, som er pålagtudenlandske bilister i forbindelse med automatisk trafik-kontrol her i landet.
5
Jeg har forstået, at arbejdsgruppen forventer at kunne af-slutte sit arbejde i løbet af efteråret.Samtidig vil jeg gerne understrege, at muligheden for atsanktionere fartovertrædelser, som begås af chaufføreruden for Norden, ikke står og falder med muligheden forat gennemføre ATK-sager over for disse personer.
Rigspolitiet har således oplyst, at der i perioder medmange udenlandske bilister på det danske vejnet i stortomfang foretages hastighedskontrol ved brug af andetudstyr end ATK, f.eks. laser, policepilot og stopur. Ogved disse kontroller bliver bilisterne standset og afkræveten bøde med det samme.
Som det er fremgået, er det navnlig i forbindelse medATK, at vi fortsat har nogle særlige udfordringer medhensyn til på en effektiv måde at kunne retsforfølgeudenlandske chauffører, som begår lovovertrædelser iDanmark.6
Og som sagt er en arbejdsgruppe i øjeblikket ved at se pådette spørgsmål.
Herudover finder jeg ikke umiddelbart grundlag for attage nye initiativer på området.
Tak.
7