Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
682144_0001.png
682144_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. maj 2009837762004-u18-1016
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 828(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. : 828

"Ministeren bedes redegøre for de togrejsendes muligheder for at blivebefordret med taxa i forbindelse med togaflysninger generelt og forklarespecifikt, hvorfor personalet på station og kiosk i Køge fredag den 24. aprilnægtede at udlevere taxakuponer på trods af, at toget med afgang 14.45 medankomst Næstved 15.14 (et gennemkørende tog pga sporarbejdet på Sydbanen)var aflyst, med henvisning til, at taxakørsel kun er relevant, hvis forsinkelsenfra afgangsstationen er i størrelsesordenen 30 til 45 minutter og opefter,hvilket jo virker som en besynderlig argumentation, idet den næste afgang fraKøge den pågældende dag var kl. 15.09 med ankomst i Næstved 16.02, hvilketaltså er hele 48 minutter senere end det aflyste tog. Ministeren bedes ligeledesvurdere, om informationerne til de rejsende på de nævnte strækninger, der idisse måneder oplever utallige forsinkelser og aflysninger oven i en i forvejenstærkt forringet køreplan, er tilstrækkelige, når man tager i betragtning, atpersonalet blankt afviste at hjælpe og henviste til DSB's telefonnummer forreklamationer, der viste sig at have lukket for henvendelser allerede kl 14."

Svar:

Jeg har henvendt mig til DSB, som oplyser, at reglerne, for hvornår DSB skaltilbyde alternativ befordring, fremgår af trafikkontrakten mellem Transportmi-nisteriet og DSB og af DSB’s forretningsbetingelser.Af punkt 1.10.3 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB fremgår:”DSB skal sikre erstatningstransport for passagererne i tilfælde af størreplanlagte eller uplanlagte driftsforstyrrelser. Forpligtelsen til erstatnings-transport indtræder, hvor passagerer ellers ville blive forsinket mere end entime eller mister dagens sidste forbindelse.”Af DSB’s forretningsbetingelser fremgår:”Hvis DSB ikke inden for rimelig tid og maksimalt inden for en time har sør-get for videre transport, dækker DSB passagerens rimelige omkostninger til
videre transport til den station i Danmark, hvortil passageren har billet ellerkort. Ved vurderingen af, hvad der er rimelig tid, lægger DSB til grund, atDSB med al fornøden energi og uden ophold søger at tilvejebringe videretransport for alle de passagerer, der er ramt af den pågældende forsinkelse.”Der må således tages udgangspunkt i, at der skal forventes en forsinkelse påmindst 1 time, før DSB er forpligtet til at finde anden befordring - herunder be-tale taxa. I den forbindelse skal opmærksomheden henledes på, at DSB i sinedispositioner i forbindelse med forsinkelser naturligvis er forpligtet til at vare-tage hensynet til samtlige kunder, og ikke blot nogle enkelte få som måtte an-mode om en taxa. Derfor benytter DSB - i situationer, hvor en forsinkelse berø-rer mange kunder - sig som oftest af busser, fordi taxabefordring normalt kunvil være til glæde for nogle ganske få. Selvfølgelig kan det komme på tale at re-kvirere taxa til enkelte kunder, hvor særlige forhold som eksempelvis begravel-se eller eksamen tilsiger det, uanset at der kan være mange kunder, der er ramtaf den pågældende forsinkelse.Da kunderne i den specifikke situation kunne forventes at være i Næstved medmindre end 1 times forsinkelse, finder DSB med henvisning til de ovenfornævnte vilkår, at det har været korrekt af personalet på Køge station ikke at til-byde at skaffe erstatningsbefordring allerede af den grund, at kunderne fra detpågældende tog måtte kunne forventes at være hurtigere fremme med detnæstfølgende tog, end hvis der skulle skaffes busser eller et stort antal taxaer tilerstatningsbefordringen.DSB’s kundecenter på telefon 70 13 14 15 er døgnåben og var det også den 24.april 2009. Hvilken telefon, der skulle have været lukket for henvendelser, kanikke besvares ud fra de foreliggende oplysninger.DSB og Banedanmark informerer også under sporarbejdet løbende om forsin-kelser, aflysninger med videre. DSB er ikke opmærksom på, at der under spor-arbejdet skulle have været systematiske afvigelser fra de retningslinjer for in-formation, der i øvrigt gælder for information til kunder. DSB har ud fra detoplyste ikke mulighed for at undersøge, om der har været tale om enkeltståendeeller mere systematiske brister i informationen til kunderne i forbindelse medsporarbejdet.Jeg har ikke yderligere at tilføje svaret fra DSB.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed