Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
673309_0001.png
673309_0002.png
673309_0003.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Åbent samråd i Folketingets TrafikudvalgSamrådsspørgsmål AJ (alm. del)Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF)Folketingets TrafikudvalgFolketingets TrafikudvalgCa. 3 minutterFredag den 24. april 2009Folketinget, lokale 2.080
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning2. Svar på spørgsmål AJ: Tilskud til gratis kollektiv transport for elever og studerende un-der 25 år.
1. IndledningUdvalget har bedt mig besvare spørgsmål AJ:”Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen lader statens tilskud til stu-diekort bortfalde, hvis en kommune beslutter sig for at gøre den kollektive bus-transport gratis for elever og studerende under 25 år”.2. Svar på spørgsmål AJJeg forstår det rejste spørgsmål således, at der refereres til statens befordrings-rabat-ordning for uddannelsessøgende på ungdomsuddannelser, det såkaldteuddannelseskort.Jeg går ud fra, at Trafikudvalgets spørgsmål er rejst blandt andet på baggrundaf artikler i Jyske Vestkysten den 29. marts og 7. april i år. Byrådet i Sønder-borg Kommune har ifølge artiklerne vedtaget at give alle folkeskoleelever ogelever i ungdomsuddannelser under 25 år gratis buskort. Kommunen er af denopfattelse, at statens befordringsrabat vil falde bort som følge heraf. Det vilderfor blive mellem tre og fire millioner kroner dyrere for kommunen at indfø-re ordningen end først beregnet.Det er rigtigt, at staten ikke kan godtgøre en kommunes udgifter til buskort,hvis kommunen i samarbejde med et trafikselskab på egen hånd udsteder gratisbuskort. Ordningen med uddannelseskortet, som har hjemmel i lov om beford-ringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., er baseret på, atStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte på forhånd har godkendt den enkelteelevs ret til rabat til en bestemt rejsestrækning.Et uddannelseskort er et periodekort for elever i ungdomsuddannelser, der gi-ver eleverne rabat på den daglige transport mellem hjem og skole. Eleverne haren egenbetaling på 10,66 kroner pr. dag, hvilket svarer til 320,00 kroner ommåneden.Eleverne i ungdomsuddannelserne søger om et uddannelseskort i det elektroni-ske selvbetjeningssystem mitUddannelseskort. Når uddannelsesstedet har be-2
kræftet, at eleven er indskrevet, godkender Styrelsen for Statens Uddannelses-støtte elevens ret til rabat, og det relevante trafikselskab udsteder herefter etuddannelseskort. Trafik-selskaberne opkræver selv egenbetalingen fra elever-ne.Efter § 4, stk. 1, nr. 2, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser m.v. kan den uddannelsessøgende ikke få befordringsrabat,hvis personen samtidig kan få befordringsgodtgørelse eller lignende i henholdtil andre regler. Denne formulering skal forhindre, at eleven samtidig kan gørebrug af andre befordringsordninger, således at der ydes tilskud til de sammeomkostninger mere end én gang.Efter Undervisningsministeriets opfattelse er bestemmelsen ikke til hinder for,at der udbetales befordringsrabat i tilfælde, hvor den studerende på ulov-bestemt grundlag får sine udgifter dækket fra anden side.Bortset fra en særlig bestemmelse om syge studerende indeholder loven inde-holder ikke i øvrigt bestemmelser om kommunernes rolle i forbindelse med be-fordring af studerende ved ungdomsuddannelserne.Loven om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.indeholder således ikke hjemmel til, at kommunen helt eller delvis godtgørstuderendes transportudgifter.Spørgsmålet om, hvorvidt kommunen kan gøre dette, må derfor afgøres pågrundlag af de ulovbestemte regler om kommunens opgavevaretagelse, de så-kaldte kommunalfuldmagtsregler.Af en udtalelse fra statsforvaltningen i Midtjylland til Ikast-Brande Kommuneaf 8. maj 2007, fremgår det, at statsforvaltningen mener, at der med den før-nævnte lov om befordringsrabat er gjort udtømmende op med kommunens mu-lighed for at give støtte til transportudgifter for elever i ungdomsuddannelser.Og at Ikast-Brande Kommune dermed ikke lovligt kan tilbyde at betale for be-fordringsudgifter for elever ved ungdomsuddannelser.Undervisningsministeriet har ikke haft lejlighed til at udtale sig om sagen overfor statsforvaltningen. Det er ministeriets opfattelse, at der ikke med lov ombefordringsrabat har været tilsigtet nogen regulering af kommunens mulighedfor at give støtte til transportudgifter, som statsforvaltningen har forudsat.Jeg vil derfor nu gøre statsforvaltningen opmærksom på ministeriets opfattelsemed henblik på, at statsforvaltningen får mulighed for at overveje spørgsmåletpå ny.
3