Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
695255_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. juni 2009004-U18-1013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 812(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 812:

"Da ministeren jf. svaret på TRU alm. del - spm. 561 anfører, at DSB via sineudenlandske engagementer har indhøstet erfaringer, der har medvirket til atstyrke DSB's virksomhed i Danmark, bedes ministeren gøre rede for, hvorfordisse erfaringer ikke har fundet anvendelse i forbindelse med, at DSB-Firstovertog driften af Kystbanen den 11. januar 2009, idet DSB-Firsts varetagelseaf driften nærmest tyder på det modsatte."

Svar:

Som det fremgår af mit svar på TRU alm. del - spm. 561 har DSB i forbindelsemed sin udenlandske forretningsudvikling indhøstet erfaringer, der har med-virket til at styrke DSB's virksomhed i Danmark. Disse erfaringer er også an-vendt i forbindelse med DSBFirst's opstart af driften af Kystbanen i januar2009.Den større integration af trafikken i Øresundsregionen betød imidlertid en ny-køreplan, nye medarbejdere, nye kulturer og nye procedurer.Erfaringerne viser, at selv god planlægning og stor ledelsesmæssig fokus fra deinvolverede selskaber ikke kan tage højde for alle faktorer ved overtagelse af nytrafik.Efter en intens indsats ser det nu ud til, at togdriften kan leve op til de planer,der er for operationen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed